Lääketiede  •  13.02.2020

Liikkumisjakson kuumottelua

Aineenvaihduntatentti tuli ja meni, ja iloiseksi yllätyksekseni se oli helpompi kuin odotin. Tentissä oli neljä tehtävää (yhdessä oli tosin joku 15 kohtaa), joten tekemiseenkin meni vain noin tunti. Tentin jälkeiset kolme päivää menivätkin sitten opettajan neuvojen mukaa: lepäillen ja voimia keräillen.

Maanantai-aamu alkoi kevyesti Orionin tarjoamalla aamupalalla ja infotilaisuudella heidän perusvoiteistaan. Saimme myös mukaamme voidenäytteitä sekä omat EKG-viivaimet. Tämä rento aamu oli kuitenkin vain kaiken alkua.Meidät periaatteessa tiputettiin suoraan syvään päähän seuraavilla kahdella anatomian luennolla, joissa oli yhteensä lähes 150 diaa. Tämän jakson tarkoituksena on oppia elimistön luut, lihakset, hermot, suonet… Itseopiskelua on siis TODELLA paljon luvassa, mutta eiköhän tästäkin selvitä, kunhan käyttää aikaa asioiden opetteluun joka päivä koulun jälkeen. Kouluakin on tässä jaksossa paljon enemmän kuin viime jaksossa, mikä on suuri muutos, sillä totuin siihen, ettei minulla ollut juurikaan koulua perjantaisin kahdessa edellisessä jaksossa.

Tosin tämä ensimmäinen viikko ei ollut ihan niin raskas; minulla ei ollut koulua ollenkaan tiistaina, joten päivä meni anatomiaa piirrellessä, salilla ja lopulta kaverin yökyläilyn merkeissä.

Keskiviikkonakaan minulla ei ollut luentoja, mutta meille pidettiin taas KTT:t eli karttuvan tiedon testit. Puhuin näistä jo joskus syksyllä, mutta niiden tarkoitus on siis mitata oman osaamisen karttumista muutaman kerran vuodessa joka vuosi. Testi on kaikille sama, fukseista kutosiin, ja tehtävät ovat monivalintoja. Oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen, ja väärästä lähtee puoli pistettä. Vaikka fukseina emme vielä osaa vastata hirveän moneen kysymykseen, itse ainakin yritän kunnolla, sillä haluan oikeasti nähdä edistymiseni vuosien saatossa. Ensimmäisestä testistä sain itseasiassa yli kakkosvuoden opiskelijoiden keskiarvon, joten olin erittäin positiivisesti yllättynyt osaamisestani. Nyt vain odotetaan ja katsotaan, miten toinen meni.

Torstaina minulla oli vain pienryhmäopetusta. Kyseisellä tunnilla pääsimme leikkimään luurankomallien kanssa, sekä palpoimaan niin omia jalkojamme kuin kaveriemmekin. Palpoiminen tarkoittaa siis käsin tunnustelua. Anatomian sanasto jäi paljon helpommin päähän, kun sen tunnusteli samaan aikaan omasta kehostaan.

Huomenna, eli perjantaina, minulla on aamulla kaksi luentoa, jonka jälkeen meillä on vielä tutor. Tässä jaksossa osa tutoreista toteutetaan TBL menetelmällä PBL:n sijasta. TBL tulee sanoista ”team based learning”, joten tällä kertaan oman pienen ryhmän sijaan, meidän koko vuosikurssimme on jaettu vain kahtia. Katsotaan mitä tästä tulee.

Vaikka tämä jakso tuleekin olemaan erittäin työntäyteinen, olen itseasiassa todella innoissani tulevasta. Anatomia on niin mielenkiintoista, ja tämän lisäksi tässä jaksossa pääsemme tekemään paljon kliinisiä harjoituksia. Kaikki nämä päästävät meidät näkemään aina vain lähempää tulevaa ammattiamme, mikä tottakai vain motivoi entistä enemmän.

– Katja

P.S. Hyvää ystävänpäivää (meidän luuranko ainakin oli jo valmistautunut)

Katja K.

Katja K

24-vuotias neljännen vuoden lääketieteen opiskelija Tampereelta. Vapaa-aikani kuluu kavereiden, salin, koirani ja Netflixin parissa. Tule mukaan seuraamaan matkaani unelmieni opiskelupaikassa. Lisää lääkiselämää instagramissa @katjusa1 ja @kk_studygram01