Viime viikolla kirjoitin valmennuskurssilla usein esiin tulleita kysymyksiä. Tässä postauksessa kirjoitan omat vastaukseni vielä kahteen kysymykseen.

Kuinka paljon itse luin?

Voin valehtelematta sanoa, että luin todella paljon! Keväällä luin joka päivä noin kymmenen tuntia, enkä pitänyt vapaapäiviä lähes lainkaan. Enää en todellakaan jaksaisi lukea noin paljon, joten en ymmärrä miten minulla silloin riitti energiaa. Olin hirveän motivoitunut ja halusin niin paljon päästä sisään, joten luulen, että se oli suurin syy, miksi jaksoin lukea noin valtavia määriä. Tiedän kuitenkin myös kurssiltamme ihmisiä, jotka ovat lukeneet paljon vähemmän ja pitäneet viikonloppujakin vapaana, joten lukemiseen käytettävä aika on aika yksilöllistä. Oman kokemuksen perusteella suosittelen kuitenkin lukemaan niin paljon kuin vain mahdollista; sitten ei ainakaan tarvitse syyttää itseään pääsykokeen jälkeen siitä, että olisi pitänyt lukea enemmän.

Mitä on PBL?

PBL (problem based learning) tarkoittaa ongelmanratkaisuun perustuvaa opetusmuotoa, joka on käytössä Helsingissä ja Tampereella. Ruotsissa, jossa opiskelin puoli vuotta, se oli käytössä, joten osaan sanoa jonkin näköisen mielipiteeni siitä. Ymmärtääkseni täällä Suomessakin PBL toimii niin, että kurssi on jaettu pieniin ryhmiin, joissa käsitellään tiettyä potilastapausta aina yhdessä, ja tämän tapauksen pohjalta muodostetaan oppimistavoitteet seuraavaksi kerraksi. Jokainen oppilas valmistautuu uuteen tapaamiskertaan itsenäisesti lukemalla asiaa oppikirjasta, ja seuraavalla tapauskerralla opitut asiat puretaan yhdessä ja aloitetaan uusi tapaus. Luentoja PBL:ssä on myös jonkin verran, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, niin paljon vähemmän kuin esimerkiksi meillä täällä Turussa.

Itse voin sanoa suoraan, että en tykännyt opetusmuodosta lainkaan. PBL sopii ihmisille, jotka tykkäävät opiskella ryhmässä, sillä niin tapauskerroista saa suurimman hyödyn irti. PBL:ssä myös se millainen ryhmä itselle sattuu osumaan vaikuttaa paljon opetusmuodon mielekkyyteen. Ruotsissa minun ryhmässäni oli monta hyvin aktiivista ihmistä, jotka halusivat itse koko ajan olla äänessä. En ole mitenkään epäsosiaalinen ihminen, mutta tällaisessa ryhmässä jään vain helposti hieman ulkopuolella, jos tietyt ryhmän ihmiset eivät anna muille puheenvuoroa. En siis kokenut oppivani niin hyvin tällaisessa ryhmässä, ja varsinkaan kun ryhmähenki ei ryhmällämme ollut niin hyvä. Tietenkin ryhmät eivät ole samat koko lääkiksen ajan, mutta puoli vuottakin ryhmässä, jossa ei viihdy, vaikuttaa oppimiseen ja itselläni ainakin lukumotivaatioon.

Toinen huono puoli PBL:ssä oli minusta se, että tietoa joka pitää opetella ei saa ”valmiina”. Kun käy luennolla, tietää mitä asioita luennoitsija painottaa ja pitää tärkeänä, ja lisäksi olen itse pärjännyt tähän asti pelkästään luentoja lukemalla. PBL:ssä asiat pitää kuitenkin lukea itsenäisesti kirjasta, ja itse koin monta kertaa epävarmuutta siitä, luenko aivan vääriä asioita. Ryhmätapaamisissa joku halusi aina käsitellä asioita paljon tarkemmin kuin itse olin asiat opetellut, ja ainakin minun on vaikea oppia täysin vierasta asiaa, jos toinen vain nopeasti kertoo siitä.

 

Nämä ovat vain omia mielipiteitäni, ja joku toinen voi kokea PBL:n täysin eri tavalla. Suosittelen kuitenkin miettimään tarkkaan, oletko sellainen ihminen, joka voisi tykätä PBL:stä, jos olet hakemassa Tampereelle tai Helsinkiin. Opiskelumuoto nimittäin vaikuttaa todella paljon omaan motivaatioon opiskella asioita. Jos olet epävarma, niin kannattaa lukea lisää tietoa ja muiden kokemuksia netistä; ne varmasti selventävät asiaa vielä lisää. :)

-Ella

Ella

Olen Ella, 24-vuotias lääketieteen kandi Turusta. Olen neljännellä vuosikurssilla, joten yli puolet lääkiksestä on jo takana, ja tulevana kesänä saan työskennellä ensimmäistä kertaa lääkärinsijaisena. Iloisuus ja ahkeruus kuvaavat luonnettani hyvin. Vapaa-ajallani harrastan juoksemista, maantiepyöräilyä ja avovesiuintia. 

Muita blogipostauksia

  • Lääketiede
  • Lääkiksen valmennustestaajat

Lääkishaun aikataulutus

Olen monesti kuullut, kuinka pääsykokeeseen valmistautumista rinnastetaan maratoniin. Vertauksessa on perää, sillä kuten maratonissa myös pääsykoeluvussa on osattava...

Lue lisää
  • Lääketiede
  • Lääkiksen valmennustestaajat

Palautuminen ja tauottaminen

Pääsykoevalmistautuminen lääketieelliseen on kovan urakan takana ja vaatii paljon toistoja sekä pitkäjänteisyyttä. Asioiden kertaamisella sekä tehtävien...

Lue lisää
  • Lääketiede
  • Katja

Joululoma

Nyt reilun viikon joululomalla olleena ajattelin tulla muistuttamaan levon tärkeydestä. En usko, että siitä voi puhua tarpeeksi tällaisissa urakoissa. Voin suoraan myöntää...

Lue lisää
  • Lääketiede
  • Katja

Syksyn viimeiset tentit ja joululoma

Jotenkin se pitkä ja rankka syksy tuli ja meni, ja nyt ollaan jo joululomalla. Pakko myöntää, että vaikka viimeinen jakso olikin mielenkiintoinen ja todella hyödyllinen, oli...

Lue lisää