Lääketiede  •  02.12.2019

Ensimmäinen syksy Aalto-yliopistossa

Tervehdys!

Ja tervetuloa lukemaan blogiani. Kerron tässä postauksessa opintosyksyn aloituksesta ja opinnoista Aalto-yliopistossa, kun nyt vihdoinkin on aikaa syksyn kiireiltä kirjoitella tänne! Tällä hetkellä on jo toinen periodi loppusuoralla. Vuosi sitten tähän aikaan mietiskelin tulevaa lukukevättä, ja nyt lukukevät on vihdoin täysin unohtunut ja arjen on täyttänyt opiskelijaelämä.

Ensimmäinen kuukausi oli melko intensiivinen, kun oli tapahtumaa tapahtuman perään. Eipä paljoa tarvinnut miettiä vapaa-ajalle tekemistä.

Ennen koulun alkua

Noin reilu viikko ennen ensimmäistä koulupäivää opiskelijatutorini otti yhteyttä minuun ja muihin neljään henkilöön, ketkä kuuluivat samaan tutor-ryhmään. Yhteisessä Whatsapp-ryhmässä sovittiin ravintolatreffit tutorporukan ja tutorin kesken koulun aloituspäivää edeltävälle torstaille. Syömisen jälkeen jatkettiin vielä lasillisille, ja paikalle tuli kaksi muuta tutor-ryhmää. Ilta jatkui edelleen baariin, jonne kokoontui kaikki kynnelle kykenevät tulevat kauppisopiskelijat ja tutorit. Oli tosi mukavaa tutustua hieman etukäteen tuleviin ”opiskelukollegoihin”.

Koulun aloitus

Seuraavana päivänä koulu sitten alkoi Otaniemessä orientaatiolla. Päivä huipentui jäänmurtajaisbileisiin. Seuraava viikko jatkui orientaatiolla, ja muutamana iltana oli erilaisia juhlia, joissa tutustui muihin mursuihin. Mursuksi kutsutaan siis Aalto-yliopiston kauppiksen 1. vuoden opiskelijaa. Esimerkiksi Turussa heitä kutsutaan pupuiksi.

Orientaatioviikon jälkeen opiskelukin alkoi hiljalleen. Ensimmäisessä periodissa minulla oli kolme kurssia: taloustieteen perusteet (myöh. TaPe), viestintä ja projektinhallinta (ViPro) sekä taulukkolaskenta ja analytiikka (TaulA), joka jatkuu myös nyt toisessa periodissa. Näistä ensimmäinen ja viimeinen olivat/on mielestäni melko haastavia, mutta erittäin mielekkäitä, kursseja.

TaPessa pääsee ratkomaan erilaisia tehtäviä ja ongelmia graafisesti. Käytännössä jokainen teoria ”pohjautuu” matemaattisiin malleihin. Koin jonkin verran valmennuskurssista olleen hyötyä TaPessa, mutta asioihin mentiin kyllä paljon syvemmälle. Kurssiin kuuluivat itsenäiset harjoitustehtävät (15% arvosanasta) ja tentti (85%). Harkkoihin sai välillä hyvin kulumaan aikaa aiheesta riippuen. Kun harkat teki ajatuksella, ei tenttiin tarvinnut päntätä käytännössä ollenkaan.

TaulAssa pelkistetysti sanoen ratkaistaan erilaisia matemaattisia haasteita käyttäen Microsoft Exceliä. Itselläni ei ollut iästäni (25 v) huolimatta käytännössä yhtään kokemusta ohjelman käytöstä, mutta sen opin tosi nopeasti. Kurssiin kuuluu teorialuentojen lisäksi itsenäisiä tehtäviä verkkoalustassa, jotka ratkotaan Exceliä käyttäen. Ratkaisuihin saa vastaukset, ja jotkin vastauksista on videon muodossa. Kurssilla on myös opetusvideoita liittyen Ecxeliin.

TaulA on omalla kohdallani melko aikaavievä kurssi, sillä aikoinaan lukiossa kiinnostus matematiikkaa kohtaan oli heikohko. Olen kuitenkin saanut hyviä pisteitä harkoista (nettitehtävistä) ja 1. periodin lopussa olleesta välitentistä. Töitä se kuitenkin on vaatinut.

ViPro oli melko työläs kurssi sekin. Kurssiin kuului erilaisia itsenäisiä tehtäviä sekä kolme ryhmätehtävää, jotka veivät eniten aikaa. Kurssin alussa valittiin ryhmä ja ryhmän kesken valittiin yritys, jolle suunniteltiin uusi ratkaisukonsepti johonkin olemassa olevaan digitaaliseen ongelmaan. Esimerkiksi meidän ryhmällä yritykseksi valikoitui S-ryhmä. Yksilö- ja ryhmätehtävät liittyivät kaikki alkutenttiä lukuunottamatta tähän valittuun yritykseen. Vaikka kurssi oli työläs, oli se kuitenkin mielestäni helppo, ja ylivoimaisesti helpoin kolmesta edellemainitusta kurssista.

Ensimmäiset periodit

Ensimmäisessä periodissa oli joka viikko vähintään yksi opiskelijatapahtuma, mikä ei helpottanut kauheasti suuren opiskelukuorman selvittämistä. Toki voisi miettiä, kannattaako jokaisissa bileissä ravata (etenkin näin vanhana :D), mutta itse koin tärkeäksi tutustua uusiin opiskelukavereihin. Enemmistö mursuista oli juhlissa paikalla, ja alkusyksyn meiningit on etenkin mursuille suunnattuja, joten täytyihän niissä jaksaa käydä.

Toisessa periodissa meno tasaantui juhlien osalta, ja aikaa löytyi taas mm. harrastuksille. Tässä periodissa minulla jatkui siis aiemmin mainittu TaulA ja sen lisäksi alkoi laskentatoimen perusteet (LaPe).

Laskiksen kurssilla on ollut yksi ryhmätyö, tilinpäätösanalyysi, jossa laskettiin määrätyn julkisen osakeyhtiön tilinpäätöksen tunnuslukuja ja analysoitiin niitä. Yhtiöstä tuli antaa suositus sijoittajalle (osta/myy/pidä). Kyseinen tehtävä kuuluu rahoittajien laskentatoimeen, jota opiskellaan esimmäiset viikot. Toinen puolisko kurssista menee johdon laskentatoimen parissa, jossa siinäkin on yksi ryhmätehtävä.

Mielestäni LaPen kurssi on ollut tosi mielenkiintoinen, ja olen alustavasti harkinnut laskentatoimea pääaineeksi. Täytyy vielä mainita, että valmennuskurssista oli tässäkin kurssissa hyötyä, erityiskiitos hyvistä opeista taloustiedon opettajalle Jarkko Aholle!

Opinnot ovat vastanneet odotuksiani, ja vihdoin tuntuu siltä, että opiskelen oikeaa alaa! Aikaisemmin olen siis opiskellut fysioterapeutiksi ja tehnyt niitä töitä parisen vuotta. Nyt syksyllä olen ollut tekemättä töitä, koska olen halunnut ottaa ensimmäisestä opiskeluvuodesta kaiken irti ja totutella rauhassa uuteen arkeen.

Näin on minun syksyni lähtenyt Aallossa käyntiin! Seuraavaan kertaan!

-Tommi

Tommi

Olen 25-vuotias kauppatieteiden opiskelija Aalto-yliopistossa. Valmistuin 2017 joulukuussa fysioterapeutiksi Savonia-AMK:sta, jonka jälkeen olen tehnyt alan töitä eri yrityksissä ennen kauppikseen pääsyä. Tiesin jo ennen fysioterapeutiksi valmistumista, että en niitä hommia halua tehdä lopun ikääni. Viimeisimmässä työpaikassani pääsin tekemään markkinointiin ja myyntiin liittyviä työtehtäviä, ja huomasin tykkääväni niistä enemmän kuin fysioterapeutin töistä. Olin jo aiemmin ollut kiinnostunut kauppatieteistä, mutta viimeistään tässä kohtaa tein päätöksen hakea uudelleen opiskelemaan. Aloitin opinnot Aallossa syksyllä 2019.

Kerron blogissani millaista on opiskella Aalto-yliopistossa. Opintojen ja muun yliopistoelämään olennaisesti liittyvän lisäksi kerron myös pääsykokeisiin valmistautumisesta. Annan vinkkejä lukutekniikkaan ja henkiseen valmistautumiseen. Valmennuskurssi antoi minulle hyvät eväät koekevääseen, mutta valmennuskurssille osallistuminen ei ole automaattisesti tuo opiskelupaikkaa. Kovan työn joutuu tekemään itse, ja juuri siihen koitan sparrata blogini lukijoita.