Kauppatiede  •  20.04.2019

Pieni hengähdys pääsiäisenä ja kertaus Ukrainan reissusta

Nyt on aika hieman hengähtää!

Kulunut kuukausi on ollut töiden puolesta melko vauhdikas. Olen ollut mukana muutamassa kiireisessä projektissa, sekä myöskin osana tiimiä työstämässä yhtä pidempiaikaista projektia erään yrityksen strategiaan liittyen. Toisinaan on töissä tullut vietettyä pitkiäkin tunteja, mutta se vain kuuluu työnluonteeseen toisinaan. Nyt kuitenkin ajattelin ottaa lyhyen pääsiäisloman ihan vain levon kannalta ja palautella mieliin viime kuun hienoa Ukrainan reissua, jonka teimme työporukan kanssa.

Lentokoneella Latvian kautta Ukrainaan

Matkaan lähdimme Helsingistä torstaina viiden maissa iltapäivällä ja lensimme Kiovaan, Ukrainaan vaihtaen konetta Riikassa. Saavuimme illasta hotellillemme Radison Blue:hun, joka sijaitsi aivan kaupungin keskustassa. Pienten huoneiden uudelleenjärjestelyjen jälkeensuuntasimme hotellin lähistöllä sijaitsevaan ravintolaan yhteiselle illalliselle. Illallinen oli maittava ja tunnelma ravintolassa mieluinen. Oli mukavaa käydä keskusteluja ja illallistaa työporukan kanssa rauhassa ilmapiirin ollessa rento ja keskustelun soljuessa usean tunnin ajan.

Matkan kohokohtana vierailu Tsernobyliin ja Prypjat

Seuraavana aamuna suuntasimme matkalle Tsernobylin eristysalueelle ja siellä sijaitsevalle Prypjatin aavekaupunkiin. Matka kesti Kiovan keskustasta Tsernobylin eristysalueen porteille noin kaksi tuntia mutta oli todellakin sen arvoinen. Vierailu oli erittäin hieno kokemus ja alkuun ei olisi voinnut uskoa miten lähelle onnettomuuden kohteena ollutta reaktoria pääsee. Sään suosiessa pääsimme nauttimaan alueen omalaatuisesta tunnelmasta, jonka ydinonnettomuus on jälkeensä jättäny. Minulle vierailu Prypjatin evakuoidussa ja aaveutuneessa kaupungissa oli ehdottomasti yksi reissun kohokohdista. Kymmenien paikallejäänneiden kerrostalojen, uimahallin, koulun ja huvipuiston näkeminen oli kokemus. Luonto pikkuhiljaa valtaa aluetta takaisin ja siellä vierraillessa saa ajatukset siirtymään vuosikymmenien takaiseen ydinonnettomuuteen, joka jätti maailmaan unohtumattoman jäljen.

Seuraavat muutamat päivät vierähtivät vauhdilla

Kävimme joka ilta yhdessä syömässä porukalla ja ruoka oli useissa ravintoloissa maukasta. Hintatasokin Ukrainassa on kohtuullisen edullinen ja tiiviisti rakennetun kaupungin myötä on nähtävää kävelymatkan ulottuvissa melko reilusti. Itse kävin vielä sunnuntaina ennen paluu koneemme lähtöä kiertelemässä muutamia nähtävyyksiä kaupungilla. Paluu uskomattomalta reissulta sujui hyvin ja olimme noin klo 12 yöllä takaisin. Kiiruhdin kentältä veljeni kyydillä kotiin, sillä minun tuli olla 5.30 aamulla takaisin lentokentällä matkalla asiakkaalle, joten halusin käydä nopeasti kotona jättämässä reissukamat kotiin sekä ottamassa muutaman tunnin unet.

Kaikenkaikkiaan reissu oli mahtava ja tapahtumarikas! Isommalla porukalla oli hauska matkustaa ja tylsää ei tullut kyllä hetkeksikään. Nyt sitten rentoa pääsiäisen viettelyä ja kohti kuun viimeistä täyttä työviikkoa.