Pakko hehkuttaa! Mursujen eli ensimmäisen vuoden Kauppis-opiskelijoiden pahamaineisella tuotantotalouden peruskurssilla ollaan nyt tekemässä tulevaisuutta! Luennoilla käytetään uudenlaisia opetusmetodeita ja -työvälineitä, mm. live chat heijastetaan luentosalin seinälle! Mursuluennot pidetään Kauppiksen isoimmassa salissa, Nokia-salissa, jonne luennoille ahtautuu satoja mursuja viikset väpättäen. Chattiin voi lähettää kysymyksen opettajalle salin eteen vaikka suoraan viimeisen rivin ylimmältä penkiltä, ja siihenhän vastataan. Tuotantotalouden peruskurssia vetää sekä opettajien että opiskelijoiden äänestyksessä vuoden opettajaksi valittu herra Hallavo, joka käyttää opetuksessaan tutkitusti tehokkaita opetusmetodeja, kuten shokeerausta, tarinoiden kertomista ja hauskuuttamista. Lisäksi kurssilaisten elämää ja oppimista helpotetaan jokaisen ulottuvilla olevalla e-oppikirjalla, sähköisillä viikkoharjoitusten palautuksella, 24/7 takuupuhelinpalvelulla (kuuma linja suoraan opettajan kännykään, vastaus taattu vaikka kesken lauantain saunaillan!), luentobingolla ja live chatilla. Propsit kyllä vuoden opettajalle, harva omistautuu kursseilleen näin täysipäiväisesti! Voisi käydä nyt tän kurssin uudestaan, korottamassa ensimmäiseltä vuodelta neljännellä tenttikerralla vaivalla saavutettua 2:sta…

Kauppiksessa opetus- ja oppimismetodit vaihtelevat usein paljonkin oppiaineesta riippuen. Esimerkiksi taloushallinnon kursseilla palautetaan usein viikoittaisia laskuharjoituksia, jotka perustuvat kurssilla käsiteltävien teemojen ja kaavojen käytännön sovelluksiin. Myös case-tehtävät ovat yleisiä. Caset pohjautuvat oikeisiin yrityselämän ongelmatilanteisiin, joihin opiskelijat voivat kehitellä oman ratkaisunsa. Yhtä oikeaa ratkaisua ei yleensä ole, vaan ongelmanratkaisussa painottuvat perustelut, oivaltaminen ja toteutuskelpoisuus. Case-raportteja saatetaan kirjoittaa myös suomalaisille yrityksille, jotka tekevät kurssiin liittyen yhteistyötä laitoksen kanssa ja kaipaavat ihan oikeasti apua tilanteeseensa. Markkinoinnin kurssin arvosteltaviin töihin kuuluu usein luennoille palautettavat jokaisesta artikkelista kirjoitettavat ”reflection/reaction paperit”, eli reflektoivat tiivistelmät, jotka esittävät opiskelijan omia mielipiteitä ja asennoitumista artikkeliin. Tavoitteena on myös keksiä käytännön soveltuvuutta artikkelin teorialle. Varsinkin maisteriopintoihin siirtyessä kurssimateriaali ja -kirjallisuus ovat salakavalasti vaihtuneet perusoppikirjoista ja luentoslideista järkyttävään pinoon englanninkielisiä jargonilla täytettyjä tieteellisiä artikkeleita. Usein näitä papereita kertyy lähemmäs 30 kurssia kohden ja siksi niiden kirjoittamisesta onkin tullut aikaa vastaan taistelevaa suoriutumista juurikin siitä aidan matalimmasta kohdasta. Toisaalta monet markkinoinnin kurssit taas päättyvät vain juurikin kirjan ja luentoslidet käsittävään tenttiin ja ryhmäpresentaatioihin, eivätkä ne vie ollenkaan niin paljon aikaa ennen loppuhuipennusta ja työskentely on pitkälti ryhmätyötä. Ryhmätyötaidot ovatkin suuressa roolissa Kauppisopiskelussa, erityisesti markkinoinnin ja johtamisen kursseilla.

Kurssikohtaisia työmääriä on hyvin vaikea arvioida, vaikka periaatteessa kaikki pääainekurssit ovat Aalto-yliopistossa kuuden nopan (eli opintopisteen) arvoisia eli 6*27 tunnin työpanosta vaativia. Työpanos jaotellaan sitten kurssikohtaisesti esimerkiksi luentoihin, harjoitusten tekemiseen, ryhmätyöskentelyyn, kirjallisuuden lukemiseen, tenttiin ja siihen valmistautumiseen. Käytännössä tämä viitteellisesti sama työmäärä kuitenkin vaatii hyvinkin vaihtelevan määrän työtä. Usein tuntuu, että ohjeellinen ja tavoiteltava 60 opintopisteen vuosivauhdista laskettava (nykyisin käytännöin 4 periodia, jatkossa 5) 15 opintopisteen periodivauhti on liikaa vaadittu. Välillä taas voi hyvinkin ottaa 4 kurssia samaan periodiin eli suorittaa 24 noppaa yhdessä periodissa.

Parasta on kuitenkin se, että jos työmäärä tuntuu aivan kohtuuttomalta, niin kursseja voi vapaasti keskeyttää ja käydä vasta myöhemmin tai korvata toisella tutkintoon sopivalla kurssilla. Pahinta taas on se, että jos ei vaan kerta kaikkiaan saa aikaiseksi kirjoittaa niitä 30 reaktiopaperia, niin kukaan ei tosiaankaan tule patistamaan siihen tai muistuttamaan lähestyvästä deadlinesta. Vapaus ja vastuu omasta työskentelystä korostuvat opetusmetodeista riippumatta, toiset opetusmetodit vaan tukevat paremmin tätä työskentelyä.

Muita blogipostauksia

  • Kauppatiede
  • Jyri

Kaksi kuukautta töissä ja yksi lomalla

Moikka taas pitkästä aikaa! Allekirjoittanut bloggailija on viimeiset kuut ollut työntouhussa ja viettänyt toki myös ansaittua kesälomaakin. Ohessa hieman kuulumisia viimeisiltä...

Lue lisää
  • Kauppatiede
  • Inka

Mulla on pääaine!

Moikka! Otsikosta voi jo hieman päätellä, mitä tämä blogikirjoitus tulee pitämään sisällään. ;) Sain nimittäin eilen (vihdoinkin!) tiedon...

Lue lisää
  • Kauppatiede
  • Jyri

Toinen periodi takana ja joululoman aika

Morjensta kaikille taas pitkästä aikaa! Nyt onkin jo toinen opiskeluperiodi saatu pakettiin ja onkin jo kauan odotetun joululoman aika! Ensi vuoden alusta onkin sitten tiedossa uusia kuvioita...

Lue lisää