Kasvatustiede ja opettajankoulutus  •  17.10.2019

Miten päädyin opiskelemaan kasvatustieteitä?

Tässä postauksessa kerron omasta polustani sekä hakuprosessistani viime keväänä kasvatustieteiden opiskelijaksi.

Mikä minusta tulee isona?

Lukiossa aloin pohtimaan tosissani jatko-opiskelua ja tulevaisuuttani. Olen aina tiennyt haluavani tehdä jotain työtä lasten parissa, sillä tulen hyvin toimeen lasten kanssa ja tykkään työskennellä heidän kanssaan. Olen ohjannut erilaisia lasten kerhoja sekä tehnyt sijaisuuksia päiväkoteihin. Luokanopettajan ammatti pyörikin mielessäni pitkään, kunnes lukion toisella luokalla meille järjestettiin tutustumiskäynti Turun yliopistoon. Menin kuuntelemaan kasvatustieteellisen tiedekunnan esittelyä, jossa minulle selvisi, että luokanopettajan lisäksi yliopistossa on mahdollista myös opiskella kasvatustieteitä.

Ennen kyseistä luentoa en ollut kuullutkaan kasvatustieteiden opiskelusta, sillä kyseessä ei ole kovin tunnettu ala: kasvatustieteen opiskelu yhdistetään usein opettajan ammattiin. Kasvatustieteiden opiskelu kuulosti minusta kiehtovalta kaikessa monipuolisuudessaan, koska sillä on yhteyksiä useisiin eri tieteisiin kuten psykologiaan ja filosofiaan. Pääainevaihtoehtoja on kolme: yleinen kasvatustiede, aikuiskasvatustiede ja erityispedagogiikka. Turun yliopistossa pääaineen valinta tehdään ensimmäisten yliopistoviikkojen aikana.

Kuvassa olen töissä kauppakeskuksen lapsiparkissa.

VAKAVA-koe ja siihen valmistautuminen

Aikaisempina vuosina VAKAVA-koe on toiminut kirjallisena valintakokeena kasvatustieteisiin ja eri opettajankoulutuksiin. VAKAVA-kokeen jälkeen opettajankoulutusohjelmiin hakeneiden on täytynyt myös osallistua soveltuvuuskokeeseen, mikäli he ovat päässeet VAKAVA:sta jatkoon. Kasvatustieteitä on puolestaan voinut päästä opiskelemaan suoraan VAKAVA-kokeessa menestymällä.

Viime keväänä ylioppilaskirjoitusteni jälkeen menin Valmennuskeskuksen valmennuskurssille VAKAVA-koetta varten. VAKAVA järjestettiin jo huhtikuun 2019 lopussa, joten lukuaikaa oli vain intensiivinen kuukausi. Valmennuskurssilla käyminen rytmitti lukemista mukavasti, ja sieltä sai todella paljon eväitä esimerkiksi tieteellisen tekstin käsittelemiseen. Lisäksi kurssillamme vallitsi hyvä ja tsemppaava yhteishenki, ja sain sieltä myös uusia kavereita.

Soveltuvuuskoe ja siihen osallistuminen

Onnistuin hyvin VAKAVA-kokeessa, sillä sain kutsun Turun OKL:än eli luokanopettajakoulutuksen soveltuuvuskokeeseen. Olin nimittäin asettanut Turun OKL:n toiseksi hakukohteekseni heti kasvatustieteiden jälkeen, sillä luokanopettajankoulutus pyöri vieläkin mielessäni toisena vaihtoehtona. Soveltuvuuskokeisiin valmistautuakseni osallistuin myös Valmennuskeskuksen kurssille, joka valmensi meitä soveltuvuuskokeita varten. Kurssilla oli sekä opettajankoulutukseen että varhaiskasvatukseen hakevia, ja suurin osa oli jo vanhoja tuttuja VAKAVA-valmennuskurssilta. Kurssin käytyäni osallistuin soveltuvuuskokeeseen kesäkuun alussa.

Mielestäni soveltuvuuskokeeseen valmentava kurssi oli erittäin antoisa, sillä ilman sitä en olisi tiennyt, miten soveltuvuuskokeeseen voi ylipäätänsä edes valmistautua. Kurssilla harjoittelimme vuorovaikutustaitoja, esiintymistä, itsestään kertomista sekä itse haastattelutilannetta. Saimme myös kattavat aineistot ja vinkit siitä, mitä aikaisempina vuosina soveltuvuuskokeissa oltiin kysytty, joten niiden kautta osasi edes hieman orientoitua siihen, mitä on tulossa. Kurssilla opin siis taitoja, joita pystyin käyttämään soveltuvuuskokeessa, sekä olen käyttänyt elämässä sen jälkeenkin (esim. jotkut vuorovaikutustaidot).

Pääsykoekevät oli hyvin opiskelupainotteinen.

Ovet yliopistoon avautuivat…

Kesäkuun lopussa sain tiedon, että pääsin ensimmäiseen hakukohteeseeni eli kasvatustieteisiin. Se oli maailman paras tunne, sillä koko kevään luku-uurastus palkittiin! En voisi olla tyytyväisempi opiskelupaikkani valintaan, sillä nyt opiskellessani tunnen olevani täysin oikeassa paikassa. Valitsin pääaineekseni erityispedagogiikan, sillä se vaikutti mielenkiintoiselta ja tämän hetken haaveeni on opiskella erityisopettajaksi tai erityisluokanopettajaksi.

Tulevana vuonna 2020 haku kasvatustieteisiin ja opettajankoulutuksiin muuttuu. 60% valitaan ylioppilastodistuksen suoravalinnalla ja 40% valintakokeen perusteella. Soveltuvuuskoe on edelleen pakollinen kaikille eri opettajankoulutusohjelmiin hakeville. Lisää tietoa uudesta valintakoemenetelmästä löytyy täältä. Lisäksi bloggaajamme Hilla tekee aiheesta erillisen postauksen!

Suosittelen ehdottomasti hakemaan tälle alalle, jos kasvatus ja koulutus kiinnostavat sinua teemoina. Lisäksi suosittelen Valmennuskeskuksen kursseja, sillä ainakin itselleni niistä oli korvaamaton apu valintakoeurakassa. Opiskelukaupunkina annan itse lämpimän suosituksen Turulle. Tulemme myös Annin kanssa tekemään erillisen postauksen, jossa vertailemme erityispedagogiikan opiskelua Helsingin ja Turun yliopistoissa, sekä opiskelijan elämää näissä kaupungeissa. Kannattaa siis pysyä kuulolla!

Oikein mukavaa syksyn jatkoa kaikille!

-Katri

Katri H

Olen Katri, neljännen vuoden erityispedagogiikan opiskelija Turun yliopistosta. Opiskelujen ohessa toimin lasten kerho-ohjaajana sekä harrastan partiota ja liikuntaa. Toivon, että saat kirjoituksistani inspiraatiota, vinkkejä tai ainakin hyvää mieltä!