Kasvatustiede ja opettajankoulutus  •  04.10.2019

Ohi on - ajatuksia ensimmäisestä tentistä!

Hei kaikille!

Syyskuun lopussa meillä oli ensimmäinen tentti koskien didaktiikkaa. Didaktiikassa pohditaan sitä, millaista on hyvä opetus. Tentimme kirjan Opettajan didaktiikka (Jyrhämä, Hellström & Uusikylä, 2016) sekä kurssiin liittyneet luennot. Tässä blogipostauksessa kerron, kuinka valmistauduin tenttiin ja mitä aion seuraavan tentin kohdalla tehdä erilailla.

Tenttiä ennen meillä oli kolme kahden tunnin mittaista luentoa. Luennot olivat lukio-opiskeluihin verrattuna hyvin nopeatempoisia ja asiaa tuli paljon. Saimme luentodiat luettaviksi Moodleen, joten luennoilla keskityin tekemään muistiinpanoja asioista, joita dioilla ei lukenut. Muistiinpanojen jäsennelty tekeminen luennoilla vaatii vielä harjoittelua nopean etenemisen vuoksi. Kurssin aikana kirjoitinkin muistiinpanot usein niin sanotusti puhtaaksi kotona.

Tenttikirjaa luin luentojen ohessa. Jaoin kirjan lukemisen luvuittain eri päiville ja lukujen pituudesta riippuen luin joko luvun päivässä tai jaoin yhden luvun parille päivälle. Vinkkini on, että kannattaa ehdottomasti lukea aluksi johdanto-osio, joka oppikirjoissa hyvin usein on. Siinä kerrotaan kirjan keskeisimmät aiheet ja oman kokemukseni mukaan osio tiivistää kirjasta tärkeimmät kätevästi.

Johdannon luettuani osasin kiinnittää huomiota isosta tietomäärästä keskeisimpään. Lukiessani kirjaa tein muistiinpanoja ranskalaisilla viivoilla. Koko kirjan luettuani palasin johdantolukuun ja kirjasin paperille keskeisimmät aiheet ja näkökulmat. Tämän jälkeen täydensin paperille tärkeimmistä aiheista oppimani asiat muistiinpanojeni avulla. Tämä auttoi minua hahmottamaan kokonaiskuvaa laajasta kokonaisuudesta.

Kokonaisuuden hallitseminen on asia, johon haluan kaikkia kannustaa! Toki rakastan oppia kaikkia pieniä nippelitietoja, mutta nekin jäävät paremmin mieleen, kun hahmottaa ensiksi kokonaisuuden. Kokonaisuuden hahmottamisessa minua auttaa muistiinpanoissa nuolien käyttäminen osoittamassa, mitkä asiat linkittyvät toisiinsa. Kokonaisuuden hahmottamiseen pyrin myös avaamalla keskeisimpiä käsitteitä itselleni ja pohtimalla, mihin kaikkiin aiheisiin ne liittyvät.

Tentti kesti meillä kaksi tuntia ja se sisälsi piirrustustehtävän, esseen sekä käsitteen määrittelyjä. Vaikka jännitin ensimmäistä tenttiä etukäteen, niin tenttitilanne oli mielestäni yllättävän leppoisa ja siinä pärjäsi kyllä, jos keskeisimmät asiat kirjasta olivat hallussa. Seuraavaan tenttiin pääsenkin varmasti lähtemään rennommalla fiiliksellä!

Ennen seuraavaa tenttiä keskityn vielä enemmän siihen, mitä tieto antaa minulle. Voisin pohtia esimerkiksi sitä, kuinka voin soveltaa tietoa tulevaisuuden työssäni tai arjessani tällä hetkellä. Lisäksi unohdin ennen kirjan lukemista pohtia, mitä tiedän didaktiikasta entuudestaan. Sen teen hyvin usein aloittaessani uuden kurssin tai kirjan lukemisen.

-Anni

Anni U

Olen 22-vuotias Tuusulan Kellokoskelta lähtöisin oleva erityispedagogiikan opiskelija. Opiskelen tällä hetkellä toista vuotta Helsingin yliopistossa tavoitteenani päätyä laaja-alaiseksi erityisopettajaksi. Opintojen ohella teen sijaisuuksia kouluille sekä kokkailen ja harrastan liikuntaa. Blogipostauksissani kerron esimerkiksi opinnoistani, omasta hakuajastani sekä annan vinkkejä opiskeluun!

Toivottavasti postaukseni inspiroivat ja antavat kuvaa siitä, millaista erityispedagogiikan opiskelu voi olla! Instagramista minut löytää nimellä @annierkka.