• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Hei kaikille! 

Syyskuun lopussa meillä oli ensimmäinen tentti koskien didaktiikkaa. Didaktiikassa pohditaan sitä, millaista on hyvä opetus. Tentimme kirjan Opettajan didaktiikka (Jyrhämä, Hellström & Uusikylä, 2016) sekä kurssiin liittyneet luennot. Tässä blogipostauksessa kerron, kuinka valmistauduin tenttiin ja mitä aion seuraavan tentin kohdalla tehdä erilailla.

 Tenttiä ennen meillä oli kolme kahden tunnin mittaista luentoa. Luennot olivat lukio-opiskeluihin verrattuna hyvin nopeatempoisia ja asiaa tuli paljon. Saimme luentodiat luettaviksi Moodleen, joten luennoilla keskityin tekemään muistiinpanoja asioista, joita dioilla ei lukenut. Muistiinpanojen jäsennelty tekeminen luennoilla vaatii vielä harjoittelua nopean etenemisen vuoksi. Kurssin aikana kirjoitinkin muistiinpanot usein niin sanotusti puhtaaksi kotona.

Tenttikirjaa luin luentojen ohessa. Jaoin kirjan lukemisen luvuittain eri päiville ja lukujen pituudesta riippuen luin joko luvun päivässä tai jaoin yhden luvun parille päivälle. Vinkkini on, että kannattaa ehdottomasti lukea aluksi johdanto-osio, joka oppikirjoissa hyvin usein on. Siinä kerrotaan kirjan keskeisimmät aiheet ja oman kokemukseni mukaan osio tiivistää kirjasta tärkeimmät kätevästi.

Johdannon luettuani osasin kiinnittää huomiota isosta tietomäärästä keskeisimpään. Lukiessani kirjaa tein muistiinpanoja ranskalaisilla viivoilla. Koko kirjan luettuani palasin johdantolukuun ja kirjasin paperille keskeisimmät aiheet ja näkökulmat. Tämän jälkeen täydensin paperille tärkeimmistä aiheista oppimani asiat muistiinpanojeni avulla. Tämä auttoi minua hahmottamaan kokonaiskuvaa laajasta kokonaisuudesta.

Kokonaisuuden hallitseminen on asia, johon haluan kaikkia kannustaa! Toki rakastan oppia kaikkia pieniä nippelitietoja, mutta nekin jäävät paremmin mieleen, kun hahmottaa ensiksi kokonaisuuden. Kokonaisuuden hahmottamisessa minua auttaa muistiinpanoissa nuolien käyttäminen osoittamassa, mitkä asiat linkittyvät toisiinsa. Kokonaisuuden hahmottamiseen pyrin myös avaamalla keskeisimpiä käsitteitä itselleni ja pohtimalla, mihin kaikkiin aiheisiin ne liittyvät.

Tentti kesti meillä kaksi tuntia ja se sisälsi piirrustustehtävän, esseen sekä käsitteen määrittelyjä. Vaikka jännitin ensimmäistä tenttiä etukäteen, niin tenttitilanne oli mielestäni yllättävän leppoisa ja siinä pärjäsi kyllä, jos keskeisimmät asiat kirjasta olivat hallussa. Seuraavaan tenttiin pääsenkin varmasti lähtemään rennommalla fiiliksellä!

Ennen seuraavaa tenttiä keskityn vielä enemmän siihen, mitä tieto antaa minulle. Voisin pohtia esimerkiksi sitä, kuinka voin soveltaa tietoa tulevaisuuden työssäni tai arjessani tällä hetkellä. Lisäksi unohdin ennen kirjan lukemista pohtia, mitä tiedän didaktiikasta entuudestaan. Sen teen hyvin usein aloittaessani uuden kurssin tai kirjan lukemisen.

 -Anni 

Anni

Heippa! 

Olen 21-vuotias opiskelija Tikkurilasta. Opiskelen Helsingin yliopistossa erityispedagogiikkaa ensimmäistä vuotta. Aloitan nyt uutena bloggarina Valmennuskeskuksella. Vapaa-ajallani harrastan liikuntaa, lukemista ja kokkailua.Blogiteksteissäni koitan mahdollisimman realistisesti kertoa erityispedagogiikan opiskelemisesta ja pohtia sitä, kuinka minä opiskelen. Toivon, että kirjoituksistani on apua etenkin niille, jotka harkitsevat kasvatustieteelliseen tiedekuntaan hakemista tai tarvitsevat vinkkejä opiskeluun.

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Ohi on - ajatuksia ensimmäisestä tentistä!

Hei kaikille!  Syyskuun lopussa meillä oli ensimmäinen tentti koskien didaktiikkaa. Didaktiikassa pohditaan sitä, millaista on hyvä opetus. Tentimme kirjan Opettajan didaktiikka...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Uusia tuulia!

Heippa kaikille! Olen Anni ja aloitan nyt kirjoittamaan blogia opinnoistani kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Opiskelen Helsingin yliopistolla ja pääaineenani on erityispedagogiikka...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna

Terveisiä vaihtolukukaudelta!

Noin vuosi sitten päätin hakea vaihto-opiskelemaan. Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta, vieraista kielistä ja erilaisiin ihmisiin tutustumisesta, joten pitempi ajanjakso ulkomailla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää