Kasvatustiede ja opettajankoulutus  •  17.04.2018

Luku- ja muistiinpanotekniikoita kertaukseen

Näin luku-urakan lopun häämöttäessä on hyvä alkaa kertaamaan oppimaansa. Jokaisella on oma tyylinsä opiskella, kertaamista varten voi olla yllättävän hyödyllistä kokeilla erilaisia luku- ja muistiinpanotekniikoita. Esimerkiksi perinteisten muistiinpanojen lisäksi kuunteleminen, ääneen selittäminen, muille opettaminen sekä värien ja kuvien käyttö voivat olla hyödyllisiä tapoja kerrata oppimaansa.

Tunnin tai puolen tunnin bussimatkatkin voi käyttää hyödyksi esimerkiksi kuuntelemalla valmennuskurssin kotivideoita. Myös omaa ääntään voi nauhoittaa Vakavaa lukiessa ja kuunnella sitä myöhemmin työmatkoilla. Näppärät ja siistit muistiinpanot, kuten yhden sivun cheat-sheetit ovat myös käteviä kertaamista varten. Muita esimerkkejä kertaukseen:

  • Post-it laput ympäri taloa
  • Mind-mapit & Aikajanat
  • Muistilaput (käsite tai kysymys & toisella puolella vastaus)
  • Piirrä itse artikkelien taulukkoja
  • Muistisäännöt (Hassut tai oudot muistisäännöt muistaa helpoiten)
  • Sarjakuvat & Julisteet (visuaaliseen hahmottamiseen)

Vakavan materiaalia on muihin pääsykokeisiin verrattuna suhteellisen vähän, siksi jopa kuukaudessa siihen ehtii perehtymään todella tarkasti. Kannattaa kuitenkin varoa, ettei takerru liikaa yksityiskohtiin ja ala siten kyseenalaistamaan tekstiä. Itselläni oli juuri tämä ongelma pääsykokeeseen lukemisen loppuvaiheilla. Tuntui, että kirjan osasi jo niin hyvin ulkoa, että käsitteillä alkoi olla joitain rivien välisiä merkityksiä, eikä suurempi kokonaiskuva enää hahmottunut niin hyvin. Piti vain yrittää tiukasti pitää itsensä kirjassa esitetyissä faktoissa.

Tärkeiden pointtien alleviivaus saattaa myös helposti muuttua koko kirjan värittämiseksi. Muistiinpanot, sekä mind-mapit lähtevät helposti rönsyilemään, koska kaikki tuntuu tärkeältä. Jos kuitenkin myöhemmin haluaa kerrata muistiinpanojaan, on parempi tehdä ne siististi ja painottaa artikkelin tai tutkimuksen kannalta oleellisia asioita. Yksityiskohdat ja nippelitiedot on hyvä olla hallussa, mutta soveltavissa tehtävissä kirjoittajan viesti ja kokonaiskuva ovat tärkeitä. Vuosilukuja ja henkilöiden nimiä voi opiskella esimerkiksi muistilappujen avulla tai keksimällä niistä omia muistisääntöjä.

Älä vertaile itseäsi muihin. Meillä kaikilla on oma tapamme oppia, ja luonnollisesti toiset oppivat tiettyjä asioita toisia nopeammin, sinulle taas toinen juttu voi olla helpompi.

Lukemisen loppua kohden voi motivaatio opiskeluun alkaa laskemaan. Oma vinkkini tähän on, että pyrkii lukemaan nyt niin, ettei enää Vakavan jälkeen harmittele miksi ei lukenut enempää. Riittää, että tekee parhaansa! 🙂

Hilla