• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

Heipä hei! Toivottavasti lukurutiini on jo kehittynyt ja fiilikset lukemisesta hyvät. Itse lueskelin Vakava-aineistoa tällä kertaa huomattavasti rennommin kuin ennen, koska keskityin kiinnostaviin juttuihin ulkoa oppimisen sijaan. Teillekin varmasti on tuttua se, että kun on ”pakko” lukea, hyvä lukufiilis ja mielenkiinto eivät pysy automaattisesti. Alkuinnostus toivottavasti riittää vielä, mutta jos ei, niin hammasta purren eteenpäin vain! Siksi haluan tsempata teitä hakijoita pitämään huolta omasta motivaatiostanne ja tavoitteet kirkkaana mielessä! :) Nyt kun itsellä mitään pakkoa ei ollut, pystyin aidosti huomaamaan, että Vakavan artikkelit ovat kiinnostavia ja ajankohtaisia. Jaan kahdesta ensimmäisestä artikkelista muutaman kommentin, ja voit pohtia, oletko enemmän teksteihin perehtyneenä yhtään samaa mieltä kuin minä :)

Arviointia käsittelevä artikkeli on mielestäni hyödyllinen ainakin luokanopettajiksi tähtääville, sillä se osoittaa arvioinnin haasteita. Tätä artikkelia lukiessa voisi mielestäni kuvitella itsensä opettajan työhön ja pohtia, kuinka arvioinnin eettiset periaatteet käytännön työssä näkyvät ja kuinka arviointia toteuttaisi. Artikkelissa esitetään mielestäni tärkeitä ja kiinnostavia kysymyksiä. Toisaalta on harmillista, että tällainen pohdiskeleva teksti on monivalintakokeen aineistona, sillä artikkelista keksisi hyviä esseekysymyksiä, joissa hakijakin pääsisi esittämään pohdintaa. Monivalinnoissa ei ole tilaa omille pohdinnoille tai mielipiteille, eli koetilanteessa täytyy muistaa, mitä artikkelissa tarkalleen todettiin, eikä sekoittaa omia mielipiteitä siihen. Haasteina tässä artikkelissa on varmaankin mainittujen filosofien ajattelun ymmärtäminen sekä käsitteiden määrittely. Veikkaisin myös, että kokeessa sovelletaan arvioinnin periaatteista koottua kuviota.

Toinen artikkeli vaikutti myös kiinnostavalta, koska mediakulttuuri on ajankohtainen aihe opetuksessa ja varmasti muillakin yhteiskunnan osa-alueilla. Johdanto-osaa lukiessa huomasi, että media ja teknologia vaikuttavat lähes kaikkeen ja ovat muuttaneet kulttuuria ja vuorovaikutusta paljon. Moraalin käsittely samassa yhteydessä vaikutti mielestäni loistavalta yhdistelmältä, sillä usein vanhemmat sukupolvet tuomitsevat nuorten median käyttöä ja moralisoivat mediakulttuuria. Tässä yhteydessä moraaliin liittyvät käsitteet saattavat olla keskeisintä opeteltavaa. On erittäin osuvaa tutkia diskurssien kautta sitä, kuinka suhtautuminen mediaan on muuttunut 50 vuodessa. Itse olen pitänyt diskurssianalyysia melko kuivana tutkimustapana yleensä, mutta tämän artikkelin lukeminen avarsi ajatteluani ainakin sen suhteen, mitä kaikkea diskurssianalyysi voi paljastaa tai kertoa. Tulokset ovat mielestäni hyödyllisiä myös, sillä mielestäni opettajien tulee olla kriittisiä omalle ajattelulleen ja ammattikunnan yleisille käsityksille, ettei käy niin, että opettajat tuomitsevat tai vähättelevät nuorille tärkeää kulttuuria tai vastustavat muutosta periaatteen vuoksi. Siksi oli erittäin kiinnostavaa lukea, mikä on opettajien yleinen suhtautuminen mediakulttuuriin eri ajankohtina ja kuinka se on liitetty moraaliin. Artikkeli osoittaa asioita, joita kohtaan kannattaa olla kriittinen, mutta samalla herättää pohtimaan median opetuskäytön mahdollisuuksia. Vaikea keksiä, mitä kokeessa tästä kysyttäisiin! Ehkä soveltava tehtävä, jossa on tekstinpätkiä, ja tehtävänä on tunnistaa, mistä näkökulmasta ne käsittelevät moraalia?

Alussa oleva johdanto kannattaa mielestäni lukaista kertaalleen läpi, sillä sitä kautta pääsee käsiksi aineiston kokoajien perusteluihin aiheiden valinnasta. Lopussa olevaa sanastoa kannattaa käyttää tukena käsitteiden ja tilastollisten termien ymmärrykseen. Itselleni tuo sanasto oli pelastus, koska määrittelyt ovat ytimekkäitä ja ymmärrettäviä. Vieläkin usein tarkistan oman Vakava-kirjani takaosasta, että mitä se Cohenin d tai Cronbachin alfa kertoikaan, kun nämä termit tulevat jossain muualla vastaan. Aineisto vaikuttaa minusta kivalta, miksei näin laadukkaita artikkeleita lukisi muutamaankin kertaan ;) Näistä oppii pääsykokeen lisäksi paljon sellaistakin, mikä auttaa myöhemmässä opiskelussa ja varmaan työelämässä myös!

Lukuintoa toivotellen, Anna

Anna

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

Terveisiä vaihtolukukaudelta!

Noin vuosi sitten päätin hakea vaihto-opiskelemaan. Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta, vieraista kielistä ja erilaisiin ihmisiin tutustumisesta, joten pitempi ajanjakso ulkomailla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 4

Tässä blogitekstissä käyn läpi Vakava-kirjan neljättä artikkelia. Ekologisen sivistyksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia (Veli-Matti Värri) Vakavan artikkeleista...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 3

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun kolmatta artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA-matskuun osa 2

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun toista artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää