• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna

Heipä hei! Toivottavasti lukurutiini on jo kehittynyt ja fiilikset lukemisesta hyvät. Itse lueskelin Vakava-aineistoa tällä kertaa huomattavasti rennommin kuin ennen, koska keskityin kiinnostaviin juttuihin ulkoa oppimisen sijaan. Teillekin varmasti on tuttua se, että kun on ”pakko” lukea, hyvä lukufiilis ja mielenkiinto eivät pysy automaattisesti. Alkuinnostus toivottavasti riittää vielä, mutta jos ei, niin hammasta purren eteenpäin vain! Siksi haluan tsempata teitä hakijoita pitämään huolta omasta motivaatiostanne ja tavoitteet kirkkaana mielessä! :) Nyt kun itsellä mitään pakkoa ei ollut, pystyin aidosti huomaamaan, että Vakavan artikkelit ovat kiinnostavia ja ajankohtaisia. Jaan kahdesta ensimmäisestä artikkelista muutaman kommentin, ja voit pohtia, oletko enemmän teksteihin perehtyneenä yhtään samaa mieltä kuin minä :)

Arviointia käsittelevä artikkeli on mielestäni hyödyllinen ainakin luokanopettajiksi tähtääville, sillä se osoittaa arvioinnin haasteita. Tätä artikkelia lukiessa voisi mielestäni kuvitella itsensä opettajan työhön ja pohtia, kuinka arvioinnin eettiset periaatteet käytännön työssä näkyvät ja kuinka arviointia toteuttaisi. Artikkelissa esitetään mielestäni tärkeitä ja kiinnostavia kysymyksiä. Toisaalta on harmillista, että tällainen pohdiskeleva teksti on monivalintakokeen aineistona, sillä artikkelista keksisi hyviä esseekysymyksiä, joissa hakijakin pääsisi esittämään pohdintaa. Monivalinnoissa ei ole tilaa omille pohdinnoille tai mielipiteille, eli koetilanteessa täytyy muistaa, mitä artikkelissa tarkalleen todettiin, eikä sekoittaa omia mielipiteitä siihen. Haasteina tässä artikkelissa on varmaankin mainittujen filosofien ajattelun ymmärtäminen sekä käsitteiden määrittely. Veikkaisin myös, että kokeessa sovelletaan arvioinnin periaatteista koottua kuviota.

Toinen artikkeli vaikutti myös kiinnostavalta, koska mediakulttuuri on ajankohtainen aihe opetuksessa ja varmasti muillakin yhteiskunnan osa-alueilla. Johdanto-osaa lukiessa huomasi, että media ja teknologia vaikuttavat lähes kaikkeen ja ovat muuttaneet kulttuuria ja vuorovaikutusta paljon. Moraalin käsittely samassa yhteydessä vaikutti mielestäni loistavalta yhdistelmältä, sillä usein vanhemmat sukupolvet tuomitsevat nuorten median käyttöä ja moralisoivat mediakulttuuria. Tässä yhteydessä moraaliin liittyvät käsitteet saattavat olla keskeisintä opeteltavaa. On erittäin osuvaa tutkia diskurssien kautta sitä, kuinka suhtautuminen mediaan on muuttunut 50 vuodessa. Itse olen pitänyt diskurssianalyysia melko kuivana tutkimustapana yleensä, mutta tämän artikkelin lukeminen avarsi ajatteluani ainakin sen suhteen, mitä kaikkea diskurssianalyysi voi paljastaa tai kertoa. Tulokset ovat mielestäni hyödyllisiä myös, sillä mielestäni opettajien tulee olla kriittisiä omalle ajattelulleen ja ammattikunnan yleisille käsityksille, ettei käy niin, että opettajat tuomitsevat tai vähättelevät nuorille tärkeää kulttuuria tai vastustavat muutosta periaatteen vuoksi. Siksi oli erittäin kiinnostavaa lukea, mikä on opettajien yleinen suhtautuminen mediakulttuuriin eri ajankohtina ja kuinka se on liitetty moraaliin. Artikkeli osoittaa asioita, joita kohtaan kannattaa olla kriittinen, mutta samalla herättää pohtimaan median opetuskäytön mahdollisuuksia. Vaikea keksiä, mitä kokeessa tästä kysyttäisiin! Ehkä soveltava tehtävä, jossa on tekstinpätkiä, ja tehtävänä on tunnistaa, mistä näkökulmasta ne käsittelevät moraalia?

Alussa oleva johdanto kannattaa mielestäni lukaista kertaalleen läpi, sillä sitä kautta pääsee käsiksi aineiston kokoajien perusteluihin aiheiden valinnasta. Lopussa olevaa sanastoa kannattaa käyttää tukena käsitteiden ja tilastollisten termien ymmärrykseen. Itselleni tuo sanasto oli pelastus, koska määrittelyt ovat ytimekkäitä ja ymmärrettäviä. Vieläkin usein tarkistan oman Vakava-kirjani takaosasta, että mitä se Cohenin d tai Cronbachin alfa kertoikaan, kun nämä termit tulevat jossain muualla vastaan. Aineisto vaikuttaa minusta kivalta, miksei näin laadukkaita artikkeleita lukisi muutamaankin kertaan ;) Näistä oppii pääsykokeen lisäksi paljon sellaistakin, mikä auttaa myöhemmässä opiskelussa ja varmaan työelämässä myös!

Lukuintoa toivotellen, Anna

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää