• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

”Muista miksi aloitit” on mielestäni todella hyvä ohje minkä tahansa tavoitteen suhteen. Itseäni se auttoi pääsykokeisiin valmistautuessa, ja mielestäni tuo on lausahdus, joka on hyvä pitää mielessä koko valmistautumisprosessin ajan. Mielikuvat unelmien opiskelupaikasta ja unelma-ammattiin valmistumisesta motivoivat varmasti lukemista. Itselleni parasta lukukokemuksessa oli se, että eräs Vakava-artikkeleista käsitteli erityispedagogiikan alaa ja vahvisti käsitystäni siitä, että oli oikea päätös hakea erkkapedaa ykkösenä. Muillekin kasvatusaloille Vakava antaa ensimakua siitä, millaisiin aiheisiin kasvatustieteen opiskelu liittyy. Vilkaisin nopeasti, että tämänkin vuoden aineisto on monipuolista luettavaa. Myöhemmin ajattelin tutustua vähän tarkemmin ja ehkä jakaa blogiin kommentteja aineistosta.

Kasvatusalalle hakeminen on hieno valinta, sillä alalla pääsee tekemään tärkeää ja tulevaisuuteen suuntautuvaa työtä. Kasvatustieteen opiskelukin on kiinnostavaa ja monipuolista. Omalla kohdallani ainakin uurastus Vakava-koetta varten kannatti, sillä nyt tunnen olevani juuri oikeassa paikassa. Haluan vielä varmistaa hyvän tsempin päälle tämän vuoden hakijoille, jotka satutte seurailemaan blogia. Siksi perustelen vielä kerran teille, miksi kasvatustieteen opiskelu on huippua ja miksi siihen todellakin kannattaa pyrkiä!

  • Kasvatustieteen opiskelu yhdistää käytäntöä ja teoriaa. Tieteen menetelmät tulevat tutuksi ja pääsee perehtymään näyttöön perustuvaan kasvatustieteelliseen tietoon sekä soveltamaan oppimaansa käytännössä erilaisissa projekteissa sekä opetusharjoitteluissa.
  • Koulutus tähtää vahvasti myös ammatillisten valmiuksien kehittämiseen. Varsinkin opetusharjoitteluissa saa kokemusta luokanopettajan/lastentarhanopettajan/erityisopettajan työstä, mutta muutenkin koulutuksen aikana puhutaan paljon ammatillisesta kehittymisestä, työhön liittyvistä vuorovaikutustaidoista sekä omista valmiuksista eri oppiaineiden opettamiseen. Ja valmistuessa taskussa on pätevyys opettajan ammattiin!
  • Opinnoissa on valinnanvapautta omille kiinnostuksenkohteille. Alasta riippuen sivuaineopintoja pääsee tekemään vähemmän tai enemmän, ja usein sivuaineeksi voi valita melkein mitä tahansa yliopiston tarjonnasta. Myös pakollisissa kursseissa on joskus valinnanvaraa suoritustapojen suhteen. Esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaopintoihin kuuluu eri oppiaineita integroiva kurssi, jonka suoritustavan voi valita eri vaihtoehdoista miettien vaikkapa itselle kiinnostavimman oppiaineyhdistelmän. Omia kiinnostuksenkohteita voi päästä tutkailemaan myös kandidaatin- ja maisterintutkielmissa.
  • Opinnoissa keskitytään paljon ryhmässä oppimiseen ja yhteistyöhön, ja siinä sivussa pääsee tutustumaan mahtaviin tyyppeihin, jotka ovat myös tulevaisuuden kollegoita. Tukea opiskeluun on aina tarjolla ja lisäksi seuraa vapaa-ajan menoihin löytyy helposti opiskelun kautta. Opeopiskelijat ovat yleensä sosiaalisia ja innokkaita tutustumaan mahdollisimman moneen uuteen tyyppiin, ja olen itse kokenut kursseilla aina hyvän ilmapiirin ja yleensä melko huumoripitoisen tunnelman.

Hyviä puolia opeopintoihin mahtuu paljon, ja jotain tärkeää ehkä unohdinkin mainita. Opettajaksi opiskelu ei taatusti ole tylsää ja yhteistyö opiskelukaverien kanssa on mahtavaa esimerkiksi siksi, että monella on niin kova palo alaa kohtaan. Opiskeluseurassa oppii valtavasti muilta ja saa inspiroitua toisten hyvistä ajatuksista.

-Anna

Anna

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

Terveisiä vaihtolukukaudelta!

Noin vuosi sitten päätin hakea vaihto-opiskelemaan. Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta, vieraista kielistä ja erilaisiin ihmisiin tutustumisesta, joten pitempi ajanjakso ulkomailla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 4

Tässä blogitekstissä käyn läpi Vakava-kirjan neljättä artikkelia. Ekologisen sivistyksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia (Veli-Matti Värri) Vakavan artikkeleista...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 3

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun kolmatta artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA-matskuun osa 2

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun toista artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää