Kuten edellisessä postauksessani (Vinkkejä yhteishakuun) kirjoitin, jo hakuaikana on hyvä miettiä mahdollisia sivuainevalintoja ja yliopistojen tarjontaa. Luokanopettajan kelpoisuuden lisäksi kannattaa opiskella jokin aineenopettajankelpoisuus. Tähän on kaksi syytä: palkka nousee automaattisesti ja on parempi mahdollisuus saada töitä.

Jos sinua vähänkään kiinnostaa käsityö ja mahdollisesti käsityöopinnot sivuaineena tai kenties käsityön aineenopettajan pätevyys, kannattaa sitä miettiä jo hakuvaiheessa. Monia sivuaineita pystyy opiskelemaan lähes missä yliopistolla vaan, mutta joitakin sivuaineita tarjotaan vain joillakin paikkakunnilla. Käsityö on tällaisesta sivuaineesta hyvä esimerkki.

Meillä alkoi tammikuussa käsityö. Joka viikko on ollut sekä kovia että pehmeitä materiaaleja. Nykyään käsityön opetuksessa peruskoulussa puhutaan monimateriaalisuudesta, ja kaikille kuuluu sekä kovia että pehmeitä materiaaleja. Näin ollen siis myös luokanopettajaopinnoissa tutustutaan monipuolisesti käsityön opetukseen ja mekin olemme päässeet tekstiilityön lisäksi tutustumaan niin metallitöihin kuin puutöihin. Itselleni on jokseenkin vierasta tämä monimateriaalisuus, koska oman peruskouluaikani aloitin jo viime vuosituhannella ja silloin jo ala-asteella valittiin joko ”puukässy” tai ”rättikässy” ja yleensä se oli sukupuolisidonnaista (tosin ei aina, sillä oma siskoni oli ala-asteella puukässyssä).

Minua mietitytti etukäteen käsityön opiskelu, koska en ole kovinkaan taitava käsistäni ja en ole pitänyt käsityötä mieluisana aineena. Olen kuitenkin nyt tämän vuoden puolella käsityöopinnoissa kokenut monia onnistumisen hetkiä ja oppinut uutta. Välillä olen todella joutunut menemään mukavuusalueeni ulkopuolelle, esimerkiksi käyttäessäni ompelukonetta tai joitakin laitteita metalli- tai puutöissä. Niistäkin on selvitty ja opittu. Pehmeitä materiaaleja kohtaan jopa sain innostukseni heräämään ja ajattelin, että ehkä voisin tehdä kesällä jotain käsitöitä esimerkiksi neulomalla tai virkkaamalla.

Raumalla on käsityönaineenopettajankoulutus ja suosittelen sitä, jos käsityö kiinnostaa. Hyviä käsityönaineenopettajia tarvitaan ja niille löytyy töitä. Raumalla käsityön voi luokanopettajaopiskelija ottaa sivuaineekseen ja sitä voi opiskella myös pääaineena. Siellä pääsee opiskelemaan monipuolisesti erilaisia tekniikoita -niin pehmeissä kuin kovissa materiaaleissa. Koneita ja laitteita on paljon, joiden käyttöä pääsee opettelemaan.

-Saimi-

 

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Lomallakin voi lukea!

Tervehdys aurinkoiselta Gran Canarialta! Minä ja perheeni lähdimme marraskuun pimeyttä pakoon Kanarian saarten lämpöön. Olemme olleet täällä nyt kolme päivää...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Kohti aineistopohjaista VAKAVA koetta, osa 2

Hei! VAKAVA kokeessa on tärkeää pystyä ottamaan uutta asiaa aineistojen pohjalta haltuun tehokkaasti. Tässä postauksessa kerronkin, kuinka itse teen muistiinpanoja, kun haluan...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Kohti aineistopohjaista VAKAVA koetta, osa 1

Heippa kaikille!  Olen tehyt VAKAVAN kaksi kertaa vuosina 2018 ja 2019, jolloin VAKAVA koe perustui ennalta jaettavaan aineistoon ja kokeessa jaettavaan materiaaliin. Seuraava VAKAVA koe järjestetään...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Millaista on kampuselämä Taiwanissa?

Kiinan opettajani kysyi minulta viime viikolla, että osaanko syödä syömäpuikoilla. En voinut estää itseäni vastaamasta, että Taiwanissa periaatteessa nääntyisi...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Ohi on - ajatuksia ensimmäisestä tentistä!

Hei kaikille!  Syyskuun lopussa meillä oli ensimmäinen tentti koskien didaktiikkaa. Didaktiikassa pohditaan sitä, millaista on hyvä opetus. Tentimme kirjan Opettajan didaktiikka...

Lue lisää