• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Saimi Toivonen

Luokanopettajaopintoihin kuuluvat monialaiset opinnot, jotka koostuvat alakoulussa opetettavista aineista. Nyt ensimmäisenä syksynä meillä on ollut näihin liittyen uskontoa, kuvataidetta, käsityötä ja musiikkia. Tässä kirjoituksessa kerron kuvataiteesta.

Itse olen ollut erittäin innoissani syksyn kuvataiteen opintojaksosta. Siihen on kuulunut luentoja sekä pienryhmäopetusta, jossa on päässyt itse tekemään.

Ensimmäisellä kuvataiteen pienryhmätunnilla (tai demolla, kuten puhumme) teimme ryhmissä ympäristötaideteoksen, jossa tekniikkana käytimme plasterointia. Se oli mielenkiintoista ja hauskaa. En muista, että olisin koskaan opinpolkuni varrella tehnyt mitään kolmiulotteista työtä. Tai ehkä teimme jotain askarteluja, mutta en muista mitään sen kummempaa. Plasterointi on mielenkiintoinen tapa toteuttaa ympäristötaidetta ja kolmiulotteista kuvataiteen työtä. Se ei myöskään vaadi kalliita materiaaleja. Toki plasteroitu työ ei ole ympäristöystävällinen.

Toisella demolla teimme ryhmissä animaatioelokuvan iPadeilla. Kolmannella demolla aiheena oli sarjakuva. Etukäteen mietin, että mitäköhän sarjakuvasta tulee, kun en osaa kunnolla edes piirtää. Toisen sarjakuvan sai tehdä valokuvista sarjiskonetta (https://sarjiskone.fi/) käyttäen. Piirtämälläkin tehty sarjakuva onnistui lopulta hyvin ja sitä oli kiva tehdä, kun keksi sopivan aiheen.

Neljännellä demokerralla aiheena oli viiva ja valööri. Silloin piirsimme lyijykynillä. Seuraavalla kerralla aiheena oli rakennusperinne ja vesiväritekniikka. Silloin suunnittelimme itsellemme talon pienoismallin. Se piirrettiin ja maalattiin vesiväreillä akvarellipaperille. Se leikataan ja kootaan tulevalla viikolla.

Saimme myös luennolla tehtäväksemme suunnitella opetusmateriaalin. Meidän ryhmä teki lautapelin, joka on suunnattu 2-luokkalaisille. Sen avulla voi opetella pää- ja välivärejä.

Omasta kouluajastani minulla on muistissa, että kuvataide oli pelkkää piirtämistä ja maalaamista (vesiväreillä). Sain kuitenkin aivan erilaisen käsityksen kuvataiteen opetuksesta syksyn luentojen ja demojen avulla. Peruskoulun kuvataide on paljon monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa, kuin miltä se on aikoinaan minulle näyttäytynyt.

-Saimi-

 

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

Terveisiä vaihtolukukaudelta!

Noin vuosi sitten päätin hakea vaihto-opiskelemaan. Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta, vieraista kielistä ja erilaisiin ihmisiin tutustumisesta, joten pitempi ajanjakso ulkomailla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 4

Tässä blogitekstissä käyn läpi Vakava-kirjan neljättä artikkelia. Ekologisen sivistyksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia (Veli-Matti Värri) Vakavan artikkeleista...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 3

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun kolmatta artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA-matskuun osa 2

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun toista artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää