Ensimmäiset pari viikkoa mietin erilaisia vaihtoehtoja ensimmäisen vuoden opintoihini. Tämä siksi, että minulla on aiemmin suoritettuna kasvatustieteen perusopinnot.

Olen suorittanut kasvatustieteen perusopintokokonaisuuden avoimessa yliopistossa. Tuo kokonaisuus kuuluu ensimmäisen vuoden luokanopettajaopintoihin. Minun ei tarvitse niihin osallistua ja näin ollen lukujärjestykseni näyttää melko tyhjältä ensimmäisenä opiskeluvuotena. Ajattelin jo kesällä, että alan tekemään toisen vuoden opintoja, mutta ei se käynytkään ihan niin helposti kuin olin ajatellut.

Luokanopettajaopinnot ovat luokkamuotoisia. Lukujärjestys on siis valmiiksi tehty. Opintoneuvoja kertoi, mitä toisen vuoden opintoja voisi ottaa jo ensimmäisenä vuotena. Mitä tahansa ei voi valita, koska osa opintojaksoista edellyttävät, että on joku toinen opintojakso jo käytynä.

Minulla oli jo suoritettuna 25 opintopistettä perusopintoja sekä lisäksi sain hyväksiluettua 6 opintopistettä kieli- ja viestintäopintoja aiemmasta korkeakouluopinnostani. Eli yhteensä ensimmäisen vuoden opinnoista minulla väheni opinnot 31 opintopisteellä, mikä on noin puolet koko vuoden opintopistemäärästä. Vaikka lukujärjestykseni alkoi näyttää aika tyhjältä, oli siihen todella hankala saada sijoitetuksi toisen vuoden opintoja. Ei ole ohjelmaa tai muuta sellaista helpottavaa tekijää, minkä avulla olisi voinut sijoittaa lukujärjestykseen opintojaksoja. Piti jokainen viikko yksitellen katsoa, mikä menisi päällekkäin minkä kanssa. Opinnoissa on paljon läsnäolovelvollisuutta. Kaikki luennot eivät ole pakollisia ja osasta voi tehdä korvaavia tehtäviä, mutta pienryhmäopetuksissa on oltava paikalla. Ei ollut mikään helppo tehtävä.

Aikani asioita pohdin ja sain lopulta ratkaistuksi asian. Otin tähän ensimmäiseen syksyyn yhden opintojakson toiselta vuodelta sekä lisäksi avoimesta yliopistosta erityispedagogiikan perusopinnot. Lokakuussa ilmoittauduin vielä opintojaksoon, jonka saan kanditutkinnon sivuaineisiin. Tällä hetkellä näyttää siltä, että lukujärjestykseni on täynnä. 31 opintopistettä sain siis hyväksiluettua. Niiden tilalle on tällä hetkellä tulossa 33 opintopisteen verran opintoja.

Mielestäni täytyy itse olla kiinnostunut selvittämään opintojaksoja ja miettimään valmiiksi jo hieman eteenpäin opintojaan, jotta tämä opintojen suunnittelu jo näin varhaisessa vaiheessa onnistuu. Tulee miettiä omia tavoitteitaan ja suunnitella tulevaisuutta jo edes vähän. Mitään varmaa suunnitelmaa tulevaisuudesta ei tarvitse eikä kannatakaan tehdä. Pientä liikkumavaraa on hyvä jättää. Vaikka tässä oli miettimistä, olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen ja olen ollut koko syksyn innoissani opinnoistani. 

-Saimi-

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää