Palailen soveltuvuuskoeosioon vielä pariin otteeseen kevään aikana, mutta ehkei valmistautumista siihen voi aloittaa liian aikaisin, niin aion kertoa teille nyt hieman tunnelmia omasta soveltuvuuskokeestani. Olin siis vain Helsingin pääsykokeissa ja täällä soveltuvuuskoe oli yksilöhaastattelu. Muualla on myös ryhmähaastatteluja ja voin yrittää kysellä tutuiltani enemmän niistä, jotta blogi hyödyttäisi mahdollisimman monia.

Soveltuvuuskoepäivä alkoi omalta osaltani klo 11.45 infotilaisuudella. Hakijat oli jaettu kahteen osaan ja ensimmäinen puolisko oli tullut haastatteluihin aamulla jo klo 8.30. Infotilaisuudessa meille kerrottiin iltapäivän ohjelma sekä hieman alustavia tietoja tulevasta haastattelusta. Tulisimme saamaan 20 minuuttia ennen haastatteluaikaa 3 artikkelia, joista meidän tuli valita yksi ja päättää mitä kerromme siitä haastattelijoille. Hakijoille painotettiin, ettei tarkoituksena ollut referoida tai esitellä tekstiä haastattelijoille.

Oma haastatteluni oli edessä vasta 14.10 ja minun piti olla siis 20 minuuttia ennen sitä vastaanottamassa artikkelivaihtoehtoja. Kun sain kirjekuoren käteeni, selasin artikkelit pikaisesti läpi ja päädyin valmennuskurssilta tuttuun artikkeliin ”Menestystä janoavat tytöt uupuvat lukiossa”. Artikkelit luettiin luokkien eteisaulassa ja eri hakijoilla oli eri artikkelikokonaisuudet. 20 minuuttia on hyvinkin riittävä aika lukea artikkeli läpi ja tehdä siitä omat muistiinpanot. Tätä osuutta on helppo harjoitella kotona etukäteen: lueskele noin sivun (A4) mittaisia artikkeleita esim. Helsingin Sanomista tai Opettaja-lehdestä (voit kysellä koulusi opettajilta tai lukea lehteä nettisivuilta) ja tee niistä itsellesi muistiinpanoja: mitkä olivat artikkelin pääpontit, mitkä näkökulmat herättivät ajatuksia ja mielipiteitä, mistä olet eri mieltä jne…

Kun 20 minuuttia oli kulunut, yksi haastattelija kutsui minut huoneeseen. Haastattelijoita oli kolme, kaksi miestä ja yksi nainen. Esittäydyin ja kättelin jokaisen haastattelijan ja pyydettäessa istuuduin pulpetin ääreen heidän eteensä. Yksi haastattelijoista pyysi minua kertomaan artikkelista. Muistan, kuinka jännitys jysähti päälle, kädet alkoivat täristä ja sydän hakata. Oma muistikuvani on se, että luin monotonisella äänellä muistiinpanoja suoraan paperista nostamatta katsetta kertaakaan.. Satuin jossain vaiheessa vilkaisemaan kelloa ja onnekseni 5 minuuttia oli juuri kulunut ja päätin lopettaa. Siirsin paperit pulpetin nurkkaan, nyökkäsin ja hymyilin haastattelijoille. Siinä vaiheessa tuntui ehkä vähän siltä, että pieleen meni, mutta onneksi haastatteluaikaa oli vielä 15min jäljellä.

Jännitys katosikin heti tekstiosuuden jälkeen ja haastattelijat alkoivat kysellä eri kysymyksiä taustatietolomakkeen pohjalta. Haastattelijani olivat todella ystävällisiä, enkä huomannut, että kukaan heistä olisi ottanut mitään rooleja. Olen kuullut, että jotkut haastattelijat saattavat testata hakijan paineensietokykyä tai reagoimista yllättävissä tilanteissa esimerkiksi esittämällä pitkästynyttä, haukottelemalla, nostamalla jalat pöydälle jne. Kun tällaisiin osaa varautua, niiden sattuessa omalle kohdalle ei ainakaan käy niin, että hämmentyy sanattomaksi.

Minulta kysyttiin mm. miksi haen luokanopettajaksi, millainen opiskelija olen, mitä harrastan, mitä vahvuuksia minulla on, olisinko kiinnostunut lastentarhanopettajan työstä, haluaisinko työskennellä yläasteella aineenopettajana, olenko mukana järjestötoiminnassa ja miten toimin stressaavissa tilanteissa. Kysymyksiä ja vastauksia kannattaa miettiä ennen haastattelua ja itselleen täytyy ehdottomasti perustella miksi haluaisi opiskella alaa. Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen eikä pyrkimyksenäsi tarvitse olla maan koulutuspolitiikan muuttaminen, riittää että todella haluat päästä opiskelemaan ja että ymmärrät opettajankoulutuksen arvon. Vastauksia ei myöskään pidä hioa täysin valmiiksi, sillä tärkeintä on ehdottomasti olla oma rehellinen itsensä. Haastatteluissa sallitaan pieni mokailu ja sanoissa sekoaminen, ovathan haastattelijatkin ihmisiä.

Aluksi kannattaa kuitenkin keskittyä täysillä Vakava-osuuteen. Kun se on ohi, voit alkaa lueskella erilaisia alaan liittyviä tekstejä ja harjoitella niiden analysoimista. Yksi hyvä tapa harjoitella haastattelua on myös jutella hakemisesta ja opiskelemisesta omien tuttujen kanssa, jotta saat jäsenneltyä omia ajatuksiasi ääneen.

Tässäpä oli muutamia pikkuvinkkejä, lähempänä voidaan käsitellä eri osa-alueita vielä yksityiskohtaisemmin. Soveltuvuuskoe on varmasti suurimmalle osalle se jännittävin osuus, mutta aina jälkeenpäin sitä tajuaa, että tuli stressattua ehkä vähän turhan paljon. Ja vaikka oman haastatteluni tuntui aluksi menneen ihan mönkään, niin täällä sitä kuitenkin ollaan.

Kivaa alkavaa viikkoa!

Heidi

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää