Akateemisen vapauden tulkitaan pelkistetysti tarkoittavan sitä, ettei tarvitse käydä luennoilla. Alunperin kyse on kuitenkin ennemin vapaudesta ajatteluun ja (niin paradoksaaliselta kuin se saattaa kuulostaakin) vastuuseen. Yliopisto-opiskelijan täytyy itse ottaa vastuu opintojensa etenemisestä ja oppimisesta. Mikäli jokin opiskeltava asia ei tunnu millään menevän jakeluun, on opiskelijan itse valpastuttava ja esimerkiksi pyydettävä apua kurssikavereiltaan tai hakeuduttava tiedekunnan järjestämille opiskelutaito-kursseille. Itse jouduin esimerkiksi menemään musiikin alkeiskurssille, jotta ymmärtäisin edes jotain musiikin varsinaisella peruskurssilla.

Opettajankoulutus on hyvin koulumaista opiskelua. Opetus järjestetään joko luentokurssina (pelkkiä massaluentoja ja lopuksi tentti, näitä on vähemmän) tai luennot + ryhmäopinnot-kokonaisuutena, joissa luennot ovat vapaaehtoisia ja ryhmätunneilta saa olla muistaakseni enintään 1/7 pois. Massaluennot ovat aina vapaaehtoisia, mutta ryhmissä noudatetaan melko tiukkaa läsnäolopakkoa. Käytännössä tämä tarkoittaa opiskelijalle sitä, että opintojen ohella tuskin voi tehdä säännöllistä työtä. Niillä, joilla perusopinnot on jo suoritettu, voi ensimmäinen vuosi olla rennompi tai sitten he voivat valita 2. vuoden kursseja.

Kurssien pitäjät suhtautuvat vaihtelevasti poissaoloihin. Yksi poissaolo ei merkitse vielä mitään, mutta toisesta saa jo korvaavia tehtäviä. Kolmas poissaolo aiheuttaa joko lisätehtäviä tai lisälukemista tenttiin. Neljännen poissaolon jälkeen opettajat toivottavat sinut tervetulleeksi kurssille seuraavana vuonna. Tämä toimii siis useimmilla kursseilla, mutta tosiaan tuo seitsemäsosa tunneista on muistaakseni se kiintiö ja varsinainen tuntimäärähän riippuu aina siitä, kuinka monta opetustuntia kurssissa on. Tässä periodissa meillä on ollut vähän ongelmallisesti monia kursseja, joissa yksi ryhmäkerta on ollut aina 4 tuntia ja ryhmäkertoja on ollut yhteensä 5. Eli 20:stä tunnista saisi olla pois vajaan 3 tuntia, joka ei edes kata yhtä ryhmäkertaa. Päivät ovat olleet pitkiä, 10-12 tuntisia ja itsenäistä työskentelyä on ollut aiempia periodeja huomattavasti enemmän. Olemme kuitenkin sanoneet asiasta eteenpäin, jospa ensi vuonna Teidän kohdallanne kurssit olisi järjestetty vähän fiksummin ; )

Ainiin, pari kivaa juttua tuleville opeopiskelijoille: ensinnäkin kuulin tänään, että yksi 3. vuoden opiskelijatyttö oli aloittanut pianonsoiton vasta tultuaan opiskelemaan.. ja nyt hän soittaa bändissä!! Minullakin on toivoa.

Toinen hauska juttu, jota kannattaa odottaa, on joka helmikuussa järjestettävät Talvipäivät. Ensi viikonloppuna Suomen opettajaopiskelijat kokoontuvat koko viikonlopuksi Tampesteriin laskemaan mäkeä, pitämään hauskaa ja tutustumaan muiden paikkakuntien opiskelijoihin!

Hauskaa viikonloppua!

Heidi

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää