Eka viikko perioditauon jälkeen sujui vähän vaihtelevissa merkeissä, olin nimittäin vain parina päivänä koululla. Sain kirjoitettua valmiiksi n. 20-sivuisen raporttini liitteineen ja lähdetietoineen. Se oli ensimmäinen raapaisu tieteelliseen kirjoittamiseen: raportti laadittiin omien havaintojen ja haastattelujen sekä vähintään kahden kirjan pohjalta. Raporttia varten piti opetella oikeat tavat viitata toisen tekstiin ja sitä tulikin hiottua tarkkaan, jottei laittaisi omia sanoja kirjojen kirjoittajien suuhun. Tämä oli hyvää harjoitusta tulevaa kandia ja gradua varten. Kandidaatin tutkielma suoritetaan siis yleensä kolmantena vuonna ja luokanopettajien alalla se tarkoittaa useimmissa tapauksissa kasvatustieteellistä tutkimusta. Aihe voi vaihdella mm. lastensuojeluasioista vaikkapa pohdintaan ja selvitykseen oppilaiden yksilöllisistä eroista. Aiheiden kenttä on siis todella laaja. Valitettavasti en osaa vielä hirveän tarkkaan kertoa tästä, mutta jos kandista tai gradusta herää kysymyksiä, niin laittakaa niitä kommenttiboksiin, niin selvitän teille varmasti oikeat ja tarkat vastaukset.

Keskiviikkona taas olin pitkästä aikaa sijaistamassa. Olin vain yhden päivän ja se oli ala-asteella yhdysluokassa. Tein sijaisuuksia paljon heti kirjoitusten jälkeen ja olen nyt huomannut, että opintojen aloittamisen jälkeen niiden tekeminen on niin paljon vaikeampaa! Opettajankoulutuksessa saan uutta tutkimustietoa, konkreettisia neuvoja sekä tietysti itse aineenhallintani paranee, mutta samalla myös on oma epävarmuus lisääntynyt. Sijaistaessani huomaan, että en ole todellakaan vielä valmis työhön, ja että nuo tulevat 4 vuotta koulun penkillä tulevat olemaan tosi arvokkaita. Tuo sijaistamani luokka oli kiva ja rauhallinen suuresta koostaan huolimatta ja päivä onneksi sujuikin rennosti ja tehokkaasti. Välillä kuitenkin eteen sattuu luokkia, joissa on hankalampia oppilaita tai jotka ovat tottuneet sellaisiin sijaisiin, joiden tunneilla ei tarvitse tehdä mitään. Tällaisten luokkien kanssa täytyy usein tehdä hieman enemmän töitä työrauhan eteen. Ehkä aikaisemmin minullekin riitti, että tehdään vain opettajan pyytämät tehtävät ja lopetellaan tunti pari minuuttia aiemmin. Nyt kuitenkin otan sijaisuudet käytännön harjoitteluna ja suhtaudun niihin aika paljon vakavammin kuin aiemmin, koska haluan itse osata ne aiheet, joita käyn läpi sijaisluokkani kanssa ja haluan osata varautua yllättäviin tilanteisiin.

Lisäksi minulla alkoi englannin kurssi tällä viikolla. Meidän täytyy siis opintojen aikana suorittaa ns. virkamiesenglanti sekä -ruotsi ja kurssi kestää aina yhden periodin. Englanti on suunniteltu suoritettavaksi ekana vuonna, ruotsi muistaakseni tokana tai kolmantena. Ne eivät kuitenkaan ole kiveen hakattuja ja kielet voi myös suorittaa pois alta esim. kesäyliopistossa. Jotkut opiskelukaverini olivat ahkeria ja suorittivat ruotsin heti toisessa periodissa ja suorittavat nyt englantia tässä nelosjaksossa.

Englantia on kahdesti viikossa aina kolme tuntia kerrallaan. Ryhmät on suunniteltu aina tietyn alan opiskelijoille, ja meidän ryhmässä on luokanopettajaksi sekä erityispedagogiikkaa opiskelevia. Kurssin aikana käymme mm. muutamia keskusteluja englanniksi, suunnittelemme itse yhden puheenaiheen ja siihen alustuksen sekä kirjoittelemme tiivistelmiä englanninkielisistä artikkeleista. Työtä on melko paljon, mutta onneksi jakso on muuten aika rento. Kurssilla on myös tosi eri tasoisia opiskelijoita, eikä mielestäni kukaan ole ainakaan vielä kokenut, että tehtävät olisi liian haastavia. Vaikka nämä pakolliset kurssit saattavat tuntua monista rasittavilta ja ylimääräistä vaivaa tuottavilta, niitä on kuitenkin loppujen lopuksi tosi vähän. On ollut virkistävää päästä kielten tunneille ja olen huomannut, että lukion sanastoista ja säännöistä on jäänyt mieleeni paljon enemmän kuin luulinkaan. SPOTPA on juurtunut jonnekin syvälle aivoihin..

Aihe sattuikin ilmeisesti ihan sopivasti, kun yo-kirjoituksissa tänään oli vuoro englannilla (useimmilla ainakin) ja maanantaina taitaa olla edessä ruotsi. Kävipä tuuri!

Eli ei muuta ku trevligt veckoslut, glöm inte att vila!

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää