• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Valmennuskeskus

Harmikseni en ole löytänyt mistään välistä aikaa kirjoitella. Kevään viimeiset kurssit alkavat olla pulkassa ja ensi viikolla on vielä kolme tenttiä. Tässä kuluneiden päivien aikana olen kirjoitellut 4 kirjoitelmaa englanniksi ja lukenut tentteihin. Heräilin aamulla aikaisin ja siitä asti on tullut puurrettua kirjojen parissa lähes tauotta. Välissä nautittiin kyllä vappupiknik, eväänä oli mamman tekemää kreikkalaista täytettyä leipää, salaattia ja vähän mimosaa. Nam!

Perjantaina meillä oli matematiikan integraatiopäivä. Se kesti kahdeksasta neljään ja päivän aikana kiertelimme erilaisissa pajoissa. Pajat oli nimetty teemansa mukaan ja niitä oli Afrikka, Antiikin Kreikka, Ilmaisupaja, Japani ja Ongelmanratkaisu. Afrikka-pajassa askartelimme afrikkalaisia koruja, kuuntelimme kansantarinoita, musisoimme ja tanssimme afrikkalaisia tansseja. Antiikin Kreikassa tutustuimme Platonin kappaleisiin ja pääsimme harjoittelemaan ilmaisutaitoja historiallisten lyhytnäytelmien muodossa. Ilmaisupajassa astuimme pakolaisten kenkiin: vaihdoimme henkilöllisyystodistuksia, jonotimme, kirjoitimme kirjeitä ja pohdimme näkemyksiä maahanmuutosta. Japanissa taittelimme origameja ja kuuntelimme japanilaisia kansantarinoita, pelasimme sudokua ja tutustuimme japanilaiseen helmitauluun. Ongelmanratkaisupajassa perehdyimme erääseen tutkimukseen ja sen eri materiaaleihin.

Integraatiopäivän alkuperäinen idea oli tutustua eri tapoihin integroida matematiikkaa ja muita aineita. Pajat olivat toteuttaneet monikulttuurisuus-linjalla opiskelevat luokanopettajaopiskelijat ja koska heitä oli vähemmän kuin aiempina vuosina, yhdistettiin päivään myös draaman sivuaineopiskelijoiden suunnittelemat pajat. Pajat oli todella loppuun asti suunniteltuja: luokat oli sisustettu erilaisella rekvisiitalla, mm. huiveilla, paitsailla, tauluilla ja valaistuksella ja lisäksi pajan pitäjät olivat pukeutuneet teemansa mukaisiin asuihin.

Integraatiopäivästä päästäänkin hyvin miettimään vapun viettoa. Helsingissä luokanopettajaopiskelijoilla (ja yleisen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoilla) on turkoosit haalarit. Haalarien lisäksi vappuasuun kuuluu ylioppilaslakki, mikäli opiskelija on lukion siis suorittanut. Haalarit tilataan yleensä ekana vuonna ja niitä ei ole pakko ottaa, jos ei usko osallistuvansa haalarimenoihin. Luokanopettajaopiskelijat pitävät haalareita mm. Talvipäivillä, vappuna sekä eri Approissa, nuo taitavat olla suurimmat tapahtumat. Approt ovat baarikierroksia, joita järjestetään Suomen eri yliopistokaupungeissa: Helsingissä se on Hesarin appro, Jyväskylässä Kauppakadun appro ja Tampereella Hämeenkadun appro. Lisäksi on käsittääkseni hieman pienemmän skaalan approja, kuten Limeksen ja Ynnän approt. Appro-nimi tulee siis siitä, että juomalla tietyn määrän eri juomia voit suorittaa ns. eri tutkintoja: approbatur, cum laude, laudatur, tohtori.

Helsingissä vappua vietetään eri tavoin riippuen ihmisistä, yliopistosta, tiedekunnista ja ainejärjestöistä. Meidän ainejärjestömme vapunvietto alkoi keskiviikkona preWappu-haalaribileillä. Perjantaina juhlittiin Peducalehden lehtijulkkareissa ja lauantaina päästiin Kaivariin viettämään kossuriehaa. Kun se oli ohi, siirryttiin yhdessä seuraamaan Mantan lakitusta. Lakituksen jälkeen siirryttiin Tuomiokirkon portaille juhlimaan yhdessä. Sieltä ihmiset siirtyivät pikkuhiljaa omille teilleen. Sunnuntaina kokoonnuttiin taas yhdessä Kaivariin Peducan lipulle Vappuschnapsille ja Pikniksitseille.

Tsemppiä alkavaan loppurutistukseen! Kiitos kovasti kommenteista, laadin teille monivalintakysymyksiä tenttiin lukemisten välissä!

Heidi

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

Terveisiä vaihtolukukaudelta!

Noin vuosi sitten päätin hakea vaihto-opiskelemaan. Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta, vieraista kielistä ja erilaisiin ihmisiin tutustumisesta, joten pitempi ajanjakso ulkomailla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 4

Tässä blogitekstissä käyn läpi Vakava-kirjan neljättä artikkelia. Ekologisen sivistyksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia (Veli-Matti Värri) Vakavan artikkeleista...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 3

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun kolmatta artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA-matskuun osa 2

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun toista artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää