• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Valmennuskeskus

Unohdin taas viime viikolla postata, olen ihan lahopää! Tällä viikolla kirjoittelen teille vielä toisen kerran, jotta saan korvattua mokailuani. Ajattelin taas kirjoittaa tällaisen viikko-ohjelman, kun kelasin, että sellaista on varmaan helppo lueskella. Siitä saa jonkinlaisen kuvan opiskelusta, vaikka tämä periodi nyt onkin hieman muita rankempi, kun on pitkät päivät. Siellä on seassa kurssien nimiä, jotka eivät varmastikaan sano kenellekään yhtään mitään, mutta saatte ainakin vähän kuvaa luennoista ja ryhmäopinnoista!

Maanantai:

Herätys klo 6.30. Aamiaiseksi vihersmoothie, leipä ja kahvia. Lähtö kotoa 7.52 ja tapaankaverini matkan varrella. Eka luento fysiikkaa. Luennoitsija puhuu hiljaa ja pitää pitkiä taukoja. Väliviikon jälkeen on tosi vaikea keskittyä. Yritän kirjoittaa muistiinpanoja, mutta luennon päätteeksi paperilla on vain kurssin nimi, päivämäärä ja pari riviä tentistä.

Fysiikan jälkeen mantsan luennolle. Mantsa kiinnostaa jo etukäteen ja luento on mielenkiintoinen. Katsomme pienen pätkän elokuvaa ja pohdimme erilaisia tiloja, paikkoja ja maisemia.

Luennon jälkeen käymme syömässä. Edessä neljän tunnin hypäri ja päätän lähteä kotiin. Palaan vielä neljäksi koululle erityispedagogiikan luennolle, jota vetää hassu vanha mies. Luento kestää hieman yli kuuteen ja sen jälkeen olen ihan valmista kauraa tapsuttamaan sohvalle telkkarin ääreen.

Tiistai:

Herätys ja aamiainen samalla tavalla. Lähden kotoa taas 7.52 ja kävelemme jälleen kaverini kanssa samaa matkaa. Ensimmäinen luento on Yksilö muutoksen kohtaajana ja luento pidetään vanhalla anatomian laitoksella. Luentosali on vanha ja korkea, ylimmällä rivillä huimaa. Luennoitsija on ihana nainen.

Ruokailun jälkeen jälleen luento. Aiheena kasvatustieteellisiä tutkimustapoja. Käydään läpi käytännön asioita. Aamun nelituntinen sessio alkaa tuntua jo. Luennon jälkeen kiiruhdan kotiin syömään. Palaan jälleen koululle viideksi, meillä on ainejärjestön Suunnittelu&Meeting, jossa päätämme tulevan kauden painopistealueet. Olemme valmiita kuuden jälkeen ja taas pääsen kotiin. En jaksa kiiruhtaa ja kävelen hiljakseen Hakaniemen sillalla, kuuntelen musiikkia ja katselen valoja.

Keskiviikko:

Aamu alkaa tuttuun tahtiin. Kahdeksasta yhteentoista on Kasvatustieteellisiä tutkimustapoja-kurssin ryhmä. Aiheena on havainnointi ja pääsemmekin tosi toimiin, kun käymme havainnoimassa lastentarhaopeopiskelijoiden ryhmätuntia. Kokoamme pienet esitykset ja käymme fiiliksiä läpi.

Ruokailun jälkeen mantsan ryhmä klo 12-16. Käsittelemme luennolla läpikäytyjä aiheita: tilaa, paikkaa ja maisemaa. Mietimme Suomen jakamista vesistön, väestön, turismin ja korkeuserojen perusteella. Fiilistelemme kotimaisemia, Suomea ja Helsinkiä. Nelituntinen menee nopeasti.

Mantsan jälkeen edessä taas erkkapedan kolmetuntinen luento. Aiheena temperamentti. Katselemme pätkiä videoidusta luennosta ja juttelemme aiheesta. Luennolla on rento ja vapaa tunnelma.

Torstai:

Aamulla raahaudun jälleen kahdeksaksi koululle. Viikonloppu alkaa jo häämöttää. Ensimmäisenä lukujärjestyksessä on taas Yksilö muutoksen kohtaajana-kurssin luento. Taas jatkuvat mielenkiintoiset puheenaiheet ja maahanmuuttajuuskysymykset herättävät ajatuksia, kommentteja ja jotkut intoutuvat kertomaan omista kokemuksistaan. Kurkistamme valkoisen miehen historiaan ja mietimme kolonialismia sekä aikakausia taiteen kautta.

Jälleen nopea ruokailu, jonka jälkeen tutkimustapa-luento. Aiheena haastattelu. Puolitoistatuntinen tuntuu tosi pitkältä. Kun luento vihdoin loppuu suuntaan samantien kotiin. Teen hetken koulujuttuja, mutta väsymys alkaa painaa taas ja sallin itseni lueskella lehtiä ja hömppäkirjoja.

Perjantai:

Aamulla herätys aikaisin. Edessä pitkä aamu ja perjantain hesari on kolahtanut luukusta yön aikana. Luen aamulla rauhassa ja suuntaan koululle kymmeneksi. Luen kirjastossa pari tuntia ja kirjoitan hetken aikaa laaja-alaista esseetä, joka tulee edellisen jakson Muutos ja jatkuvuus kasvatuksessa-kurssia varten. Menen syömään puolen päivän aikaan.

Ruokailun jälkeen fysiikan nelituntinen ryhmä. Meillä on tosi hauskaa ja ryhmäkerta etenee vauhdilla. vauhdilla. Vetäjä on nuori ja hauska mies, joka antaa meidän kokeilla välineitä ja pohtii kanssamme esille nousseita kysymyksiä. Fyssa jännitti etukäteen ja olin varma, että kuolen tylsyyteen. Toisin kävi ja mielenkiinto heräsi.

Illalla lähdimme moikkaamaan kavereita ja lauantaina kävimme toisten kavereiden kanssa syömässä ihan taivaallista ruokaa. Sunnuntaina aamupäivällä väsäsin meille ja yövierailemme brunssin. Iltapäivällä kävimme vielä vanhempieni talolla ja illalla haimme elokuvan ja tilattiin pitsaa. ryhmäkerta menee ohi vauhdilla. Vetäjä on nuori ja hauska mies, joka antaa meidän kokeilla välineitä ja pohtii kanssamme esille nousseita kysymyksiä. Fyssa jännitti etukäteen ja olin varma, että kuolen tylsyyteen. Toisin kävi ja mielenkiinto heräsi.

Sellainen viikko! Toinen samanlainen edessä ja illat sen kun pimenee vain..

Tsemppiä kauheasti kaikille marraskuun pimeisiin iltoihin ja aamuihin, täälläkin on joka aamu vain hankalampaa ja hankalampaa nousta!

Heidi

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

Terveisiä vaihtolukukaudelta!

Noin vuosi sitten päätin hakea vaihto-opiskelemaan. Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta, vieraista kielistä ja erilaisiin ihmisiin tutustumisesta, joten pitempi ajanjakso ulkomailla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 4

Tässä blogitekstissä käyn läpi Vakava-kirjan neljättä artikkelia. Ekologisen sivistyksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia (Veli-Matti Värri) Vakavan artikkeleista...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 3

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun kolmatta artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA-matskuun osa 2

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun toista artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää