Hei!

Ihan alkuun: muistakaa nyt vielä viimeisetkin hakea koulutuksiin! Se päättyy tänään 3.4. klo 16.15

 

Sitten asiaan! Miten lukeminen on lähtenyt käyntiin? Millä taktiikalla olette lähteneet etenemään? Olen kuullut, että jotkut lukevat kirjan 15 kertaa ja jotkut yhden kerran, ja silti molemmat ovat aiempina vuosina päässeet eteenpäin haastatteluvaiheeseen :) eli ei huolta, kunhan ajatus pysyy teksteissä ja ylläpidätte itsekuria! Lukematta ei pärjää (paitsi jos sattuu käymään lottovoittomainen tuuri, kun kyseessä on monivalintakoe – epätodennäköistä), mutta muistakaa vanha viisaus: laatu korvaa määrän. Jos on aikaa lukea kirja vain kerran, pari, niin panostakaa laatuun! Maistele artikkeleita, selvitä vaikeat sanat, alleviivaa tärkeät lauseet ja käsitteet ja kirjoittele muistiinpanoja vihkoon tai kirjan marginaaleihin.

Mitä ajatuksia ensimmäinen artikkeli herätti? Kyseessä on ensivaikutelmaltaan tylsä ja monimutkainen artikkeli, jossa vilisee hankalia sanoja. Alun tieteellisen tekstin jälkeen alkaa kuitenkin ihan mielenkiintoinen osuus, josta saa helpommin poimittua tärkeitä ja olennaisia asioita. Esimerkkejä sellaisista on tässä:

1. Lähtökohta: Artikkelissa pohditaan nykyajan ilmiötä, jonka mukaan aivojen toimintaa tutkimalla voitaisiin selvittää ihmisen luonteenpiirteitä ja käyttäytymistä. Artikkelin näkökulmaksi on otettu nuorten väkivaltaisuus.

2. Tärppejä:

  • Vaikea ennustaa missä menee raja normaalin iänmukaisen ja häiriökäyttäytymisen välillä. Puuttumisen eri vaiheet tärkeitä
  • Nuorelle tehtyä diagnoosia ei usein mielletä pysyväksi, vaan sitä tulee päivittää säännöllisesti
  • Väkivallan määritelmä (esim. Kuokkanen s. 22. Kirjoittele ylös erilaisia määritelmiä tai tee pieni miellekartta, jossa kokoat väkivalta-käsitteen ympärille sitä määrittäviä ominaisuuksia)
  • Artikkelin sisäinen vastakkainasettelu: kasvatustieteellinen ja neurobiologinen tutkimusala. Eikö artikkelissa olekin hieman kriittinen varaus sitä kohtaan, että aivoja tutkimalla voitaisiin ennustaa käyttäytymistä? Vertaile näitä kahta tieteenalaa: miten niiden näkemykset eroavat artikkelissa mainittujen asioiden osalta?
  • Rauhala. Nimi mainitaan usein, joten on oletettavaa, että kyseessä on tällä saralla keskeinen henkilö! Tyhmä sääntö, mutta pätee kuitenkin. Tärkeää on myös oivaltaa, mitä hän on sanonut/kirjoittanut.

Pieni sanasto (varmaan olette jo selvittäneet nämä)

Adekvaatti = täsmällinen, asianmukainen, aito.

Moraalisubjekti = moraalinen toimija. Subjektilla viitataan tekijään ja ihmiseen toimijana.

Ontinen = jokin asia on olemassa sinänsä. Tässä asiayhteydessä se voisi tarkoittaa ominaista.

Lisäksi on perustettu sivustoja, joilla hakijat voivat  keskustella reaaliajassa artikkeleista ja kysyä esimerkiksi mitä jokin käsite tai kokonainen lause tarkoittaa. Nämä ovat hyviä myös vertaistukea ajatellen. On kuitenkin hyvä muistaa, että jokaisella on omat tapansa lukea, eikä kannata stressata, jos joku sanoo lukeneensa kirjan jo moneen kertaan ja osaa vaikeita juttuja ulkoa. Sinulle riittää se, että luet itsellesi hyvällä tavalla ja pääset jatkamaan soveltuvuusosioon.

VAKAVA 2012 Facebook-sivusto. Löytyy, kun kirjoitatte hakukenttään tuon nimen!

Tsemppiä!

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää