Hei taas pitkäksi venyneen hiljaisuuden jälkeen! Kesä alkoi jo toukokuun alussa kesätöiden merkeissä ja 3-vuorotyö on imaissut mukanaan. Opiskelut loppuivat myös jo toukokuun ensimmäisellä viikolla, silloin oli enää pari hassua ryhmäkertaa ja tentti. Edessä siis vielä auvoisat 3 kuukautta ”lomaa”. Sanotaankin, että vain opettajaopiskelijat päihittävät opettajat lomien pituudessa!

VAKAVA-koe siis oli ja meni ja tulokset tipahtivat postiluukkuihinne jo melkein pari viikkoa sitten. Onnea kaikille, jotka pääsivät jatkoon! Jos tänä vuonna ei pisteet riittäneet, niin ei kannata lannistua, vaan ottaa tämä hakukerta arvokkaana oppimiskokemuksena. Tiedät, miten ensi vuonna sinun tulisi työskennellä, jotta pääsisit jatkoon.

Nyt on kuitenkin aika keskittyä tuleviin soveltuvuuskokeisiin, ja tiedän, että aika moni jännittää niitä enemmän kuin VAKAVAa. Soveltuvuuskokeissa on yliopistokohtaisia eroja ja esimerkiksi aikataulut ja osoitetiedot löytyvät vielä kunkin yliopiston omilta sivuilta. Osassa yliopistoista on yksilöhaastattelut, osassa ryhmähaastattelut ja osassa saattaa olla jopa jokin toiminnallinen osuus.

Tähän olen kerännyt joitain aiempien vuosien soveltuvuuskokeista eri yliopistoissa.

  • Helsingin soveltuvuuskoe: Tekstipohjainen haastattelu. Hakija saa 20min ennen haastattelua tekstin tai useampia, joista hän valitsee yhden tarkempaa tutustumista varten. Aikaa on siis 20 minuuttia tutustua tekstiin ja laatia siitä muistiinpanoja. Haastattelun alussa hakijalla on 5 minuuttia aikaa esitellä tekstiä ja siitä heränneitä kysymyksiä. Haastattelussa arvioidaan motivoituneisuutta, vuorovaikutustaitoja ja taitoa esittää tekstistä perusteltuja näkökulmia tietylle kohderyhmälle. Haastattelun kesto on max. 20 minuuttia. Artikkelit ovat yleensä olleet noin A4-mittaisia.
  • Jyväskylän soveltuvuuskoe: Ajattelu- ja toimintastrategioita arvioiva testi (ATAT) sekä yksilöhaastattelu. Esimerkki ATAT:stä :
    • 1. osan kesto 15min. Kankaalle heijastettiin kuvia ja näistä tuli vastata kysymyksiin (esim. ”Mitä mielestäsi ihminen ajattelee tai tuntee”)
    • 2. osa: kysymyksiä, joihin piti vastata asteikolla 1-7 (esim. kuinka hyvin väite kuvaa itseäsi)
    • Yksilöhaastattelu: kesto 20min. Samanlainen, kuin Helsingin osio (ilman artikkeliosiota)
  • Tampereen yliopisto: Yksilöhaastattelu ja toiminnallinen ryhmätilanne. Esimerkki ryhmätilanteesta: jokaiselle ryhmän jäsenelle on annettu kuva, joista heidän pitää kertoa noin puolen minuutin ajan muulle ryhmälle. Lopuksi ryhmän tulee valita kaikista kuvista yksi yhteinen ja perustella valintansa.
  • Turun yliopisto: Toiminnallinen ryhmätehtävä ja matemaattisluonnontieteellisen ajattelun arviointi (matematiikkaan ja luonnontieteisiin liittyviä kysymyksiä). Aikaa annettu noin 20min.
  • Itäsuomi: Ryhmäkeskustelu, jossa aihe annetaan valmiiksi (esim. tasa-arvo, kansainvälisyys). Haastattelu perustui ennakkokirjoitelmaan ja kysymykset tyypillisiä työhaastattelukysymyksiä.
  • Oulu: Yksilöhaastattelu

Näiden perusteella voit siis jo alkaa orientoitua soveltuvuuskokeeseen. Jos sinulla on tekstipohjainen haastattelu, niin etsi käsiisi alan artikkeleita (Opettaja-lehden arkistosta löytyy varmasti jotain) ja yritä 20 minuutissa lukea teksti, tiivistää se ja muodostaa omia perusteltuja ajatuksia ja mielipiteitä siitä.

Matemaattisluonnontieteellistä testiä varten voi olla paikallaan kerrata ainakin peruskoulun sisältöjä.

Ryhmähaastattelua voit alkaa harjoitella kavereittesi kanssa. Keskustelkaa vaikkapa jostain yhteiskunnallisesta asiasta ja kiinnitä huomiota omaan käyttäytymiseesi: puhutko toisen päälle, vetäydytkö helposti, kiivastutko, osaatko perustella väitteitäsi?

Eli nyt kannattaa selvittää siis ainakin käytännön asiat omasta soveltuvuuskokeesta. Palaan vielä mm. siihen, millaisia kysymyksiä sinulta saatetaan kysyä!

Lämpimiä kesäpäiviä!

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää