Moikka taas!

Nyt on jännät paikat. Minulla on tällä hetkellä menossa ehkä työläin kurssi tähänastisen yliopistourani aikana, historian valinnainen kurssi. Olemme suunnitelleet pienryhmässä työpajan arkeologiasta 5. luokkalaisille. Vaikka töitä on tehty kovasti, on suurin rutistus vielä edessä. Kaikki ryhmästä ovat työpajasta kovin innoissaan, aihe on vaan aika kunnianhimoinen. Välillä suunnitellessa on tullut mieleen, että todellisuudessa ei varmaan ikinä olisi näin paljon aikaa suunnitella yhtä opetuskokonaisuutta. Mutta se oikeastaan motivoikin tekemään extra-paljon töitä. Opetusryhmä, jolle työpajan pidämme, koostuu 15 oppilaasta, ja meitä opiskelijoita on viisi. Tällaisia resursseja ei todennäköisesti ole opettajan ammatissa kovin usein käytössä. On mahtavaa kokeilla mihin kaikkeen pystyy, kun on mahdollista ohjata ja vaikuttaa näin paljon.

Työpajaa suunnitellessamme on monesti tullut mieleen opetusharjoittelun tutut kysymykset: Mitkä ovat tunnin sisälölliset tavoitteet, opeteltavat asiat, mitä oppilaat oppivat, mitä pajan vetäjät oppivat. On mahtavaa suunnitella hienoa ja elämyksellistä oppimiskokonaisuutta oppilaille, mutta toiminta ei saisi ikinä olla pelkkää kivaa puuhastelua, sen tulisi aina olla tavoittellista, pyrkiä opettamaan jotakin oppilaille. Tämän vuoksi teimme myös palautelomakkeen oppilaille täytettäväksi tunnin jälkeen. Haluamme tietää mitä oppilaat muistavat, mitä uutta he mahdollisesti oppivat työpajassa. Jos arkeologiatyöpajaamme käyttäisi jatkossa uudestaan, mitkä seikat olisivat sellaisia, joita tulisi kehittää.

Keskiviikkona päästään tositoimiin, kun työpaja toteutetaan. Vähän jännittää, mutta hyvällä tavalla!

VAKAVA -aineiston ilmestymiseen on enää vajaat kaksi kuukautta. Kevät tulee menemään äärettömän nopeasti, mutta vielä on aikaa ottaa rennosti ja kerätä voimia. Kuitenkin nyt jo voi ottaa rutiiniksi selailla kasvatuksellisia artikkeleita tai lukea esimerkiksi opettajalehteä. Tavoitteita on tietysti aina hyvä asettaa, yksi tavoite näille kahdelle kuukaudelle ennen aineiston ilmestymistä voisi olla lukea yksi kouluun liittyvä artikkeli päivässä. Mutta vielä ei kannata ottaa kovaa stressiä, jotta riittää paukkuja kevääseen.

Ronja

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää