• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Valmennuskeskus

Moikka taas!

Nyt on jännät paikat. Minulla on tällä hetkellä menossa ehkä työläin kurssi tähänastisen yliopistourani aikana, historian valinnainen kurssi. Olemme suunnitelleet pienryhmässä työpajan arkeologiasta 5. luokkalaisille. Vaikka töitä on tehty kovasti, on suurin rutistus vielä edessä. Kaikki ryhmästä ovat työpajasta kovin innoissaan, aihe on vaan aika kunnianhimoinen. Välillä suunnitellessa on tullut mieleen, että todellisuudessa ei varmaan ikinä olisi näin paljon aikaa suunnitella yhtä opetuskokonaisuutta. Mutta se oikeastaan motivoikin tekemään extra-paljon töitä. Opetusryhmä, jolle työpajan pidämme, koostuu 15 oppilaasta, ja meitä opiskelijoita on viisi. Tällaisia resursseja ei todennäköisesti ole opettajan ammatissa kovin usein käytössä. On mahtavaa kokeilla mihin kaikkeen pystyy, kun on mahdollista ohjata ja vaikuttaa näin paljon.

Työpajaa suunnitellessamme on monesti tullut mieleen opetusharjoittelun tutut kysymykset: Mitkä ovat tunnin sisälölliset tavoitteet, opeteltavat asiat, mitä oppilaat oppivat, mitä pajan vetäjät oppivat. On mahtavaa suunnitella hienoa ja elämyksellistä oppimiskokonaisuutta oppilaille, mutta toiminta ei saisi ikinä olla pelkkää kivaa puuhastelua, sen tulisi aina olla tavoittellista, pyrkiä opettamaan jotakin oppilaille. Tämän vuoksi teimme myös palautelomakkeen oppilaille täytettäväksi tunnin jälkeen. Haluamme tietää mitä oppilaat muistavat, mitä uutta he mahdollisesti oppivat työpajassa. Jos arkeologiatyöpajaamme käyttäisi jatkossa uudestaan, mitkä seikat olisivat sellaisia, joita tulisi kehittää.

Keskiviikkona päästään tositoimiin, kun työpaja toteutetaan. Vähän jännittää, mutta hyvällä tavalla!

VAKAVA -aineiston ilmestymiseen on enää vajaat kaksi kuukautta. Kevät tulee menemään äärettömän nopeasti, mutta vielä on aikaa ottaa rennosti ja kerätä voimia. Kuitenkin nyt jo voi ottaa rutiiniksi selailla kasvatuksellisia artikkeleita tai lukea esimerkiksi opettajalehteä. Tavoitteita on tietysti aina hyvä asettaa, yksi tavoite näille kahdelle kuukaudelle ennen aineiston ilmestymistä voisi olla lukea yksi kouluun liittyvä artikkeli päivässä. Mutta vielä ei kannata ottaa kovaa stressiä, jotta riittää paukkuja kevääseen.

Ronja

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 4

Tässä blogitekstissä käyn läpi Vakava-kirjan neljättä artikkelia. Ekologisen sivistyksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia (Veli-Matti Värri) Vakavan artikkeleista...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 3

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun kolmatta artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA-matskuun osa 2

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun toista artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Laskiaisriehan fiiliksiä 2019

Eilen vietettiin Laskiaistiistaita, mikä tarkoittaa myös opiskelijoiden laskiaisriehaa. Joka vuosi pääkaupunkiseudun opiskelijat kokoontuvat tähän aikaan Ullanlinnanmäelle...

Lue lisää