• Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Alina Jokelainen

Opettajankoulutuslaitoksella kuuluu usein opintojen suorittamiseen oman oppimisen ja henkilökohtaisten kehityskohteiden pohtiminen. Tulevat pedagogit saavatkin tämän tästä vastaansa samat kysymykset:

  • Mitä opin kurssin aikana?
  • Miten voisin hyödyntää oppimaani myös jatkossa ja laajentaa tietämystäni?
  • Mikä minulle jäi vielä epäselväksi ja miksi?
  • Kuinka voisin vielä kehittää itseäni? 

Itse teen tällä hetkellä opintoihini kuuluvaa monialaista harjoittelua. Sen suorittamiseen kuuluu opetustuntien pitämisen ja suunnittelun ohella itsearviointiraportin rustaaminen. Ideana on valita jo ennen opetuksen aloittamista pari kehityskohdetta, joihin aikoo jakson aikana kiinnittää erityisesti huomiota. Tietoinen omien haasteiden pohtiminen auttaa paitsi pysymään kartalla omasta osaamisesta myös pääsemään yli vaikeimmista esteistä. Kehityskohteiden parissa etenemisestä kirjoitetaan raporttiin viikoittain oppimispäiväkirjojen tapaan.  Lopuksi harjoittelun ja itsearviointiraportin satoa käydään läpi yhdessä omaa harjoittelua ohjaavan luokanlehtorin kanssa.

Itsetuntemus on yksi tärkeimmistä asioista, joita luokanopettajaksi hakeutuvilta toivotaan. Omien vahvuuksien ja heikkouksien pohdinta on kuitenkin taitolaji, jota kannattaa treenata. Itseensä toki saa —ja pitääkin olla — tyytyväinen, mutta aina löytyy varmasti jotain petrattavaa. Jokainen voi haastaa itsensä itsearviointiin vaikka kuukauden ajaksi. Haasteiksi voi nimetä esimerkiksi paremman aineenhallinnan tai innostavan opetuksen toteuttamisen. Toki kehityshaaste voi olla jotain yksinkertaisempaakin, kuten työkaverien tervehtiminen ja pyytämättä auttaminen. Kirjallista raporttia ei tietenkään tarvitse laatia; pienet muistiinpanot matkassa muutenkin kulkevassa puhelimessa auttavat jo pitkälle. Keskeisimmät huomiot kannattaa pistää ylös omaa edistymistä seuratakseen. Lopussa on hyvä miettiä missä onnistui ja miksi joku asia jäi vielä keskeneräiseksi. Olennaisinta on muistaa, ettei koskaan voi olla täysin valmis.

– Alina

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anna Niska

Terveisiä vaihtolukukaudelta!

Noin vuosi sitten päätin hakea vaihto-opiskelemaan. Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta, vieraista kielistä ja erilaisiin ihmisiin tutustumisesta, joten pitempi ajanjakso ulkomailla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Jännittääkö soveltuvuuskoe?

Minua ainakin jännitti. Harkitsin hetken, että en hakisi koko kasvatusalalle haastattelun takia. Kun mietin asiaa pidemmälle tajusin, että muut ovat täysin samassa veneessä:...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 4

Tässä blogitekstissä käyn läpi Vakava-kirjan neljättä artikkelia. Ekologisen sivistyksen kasvatusfilosofisia lähtökohtia (Veli-Matti Värri) Vakavan artikkeleista...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA matskuun osa 3

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun kolmatta artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Vinkkejä vuoden 2019 VAKAVA-matskuun osa 2

Tässä blogissa käyn läpi vuoden 2019 VAKAVA-matskun toista artikkelia. Kun haet kasvatustieteelliseen koulutukseen, sinun tulee suorittaa haun ensimmäisessä vaiheessa kirjallinen...

Lue lisää