Viikko on lähes huomaamatta hujahtanut ohitse ja allekirjoittaneella on taas yksi työntäyteinen harjoitteluviikko takana. Tuuminkin, että opetusharjoittelujen sisällöistä ei ole blogissa sen kummemmin turistu, vaikka ne ovat yksi tärkeimmistä opettajankoulutuksen sisällöistä. Nyt siis sananen niistä!

Helsingissä opetusharjoittelut järjestetään Viikin normaalikoulussa.  Ensimmäinen harjoittelu on orientoiva harjoittelu, joka kestää noin kolmisen viikkoa. Sen opetettavat oppiaineet ovat äidinkieli ja draama. Itse suoritan tällä hetkellä kolmanteen opintovuoteen kuuluvaa monialaista harjoittelua, joka kestää noin 2 kuukautta. Opetettaviin aineisiin kuuluvat matematiikka, luonnontieteet sekä kolme taito- ja taideainetta. Viimeinen harjoittelu lukeutuu maisterivaiheen opintoihin.

Harjoittelut suoritetaan yhdessä parin kanssa. Ajatuksena on että molemmat toimivat vuorotellen sekä opettajan että samanaikaisopettajan roolissa.  Jokaisesta opetettavasta aineesta väsätään jaksosuunnitelma, jossa tulee näkyä oppituntien keskeiset sisällöt ja tavoitteet. Jokaisesta oppitunnista kyhätään vielä yksityiskohtaisempi tuntisuunnitelma, jossa näkyy mitä tunnin aikana tehdään ja kuinka kauan kukin toiminto kestää. Oppimateriaalit on pohdittava ja hankittava etukäteen. Itse olen kuluneen viikon aikana metsästänyt  kuumeisesti mikroskoopin laseja varastojen perukoilta, taistellut kopiokoneen kanssa ja rymynnyt ojissa keräämässä kasvinäytteitä. Unioninkadulta bongasin oivallisen keon tammenterhoja ensi viikolle!

Suunnittelun ja opettamisen lisäksi aikaa kuluu erilaisiin ryhmänohjauksiin, joiden aiheena voi olla esimerkiksi jakolaskun havainnollistaminen toiminnallisesti. Luokanopettaja on aina tarkkailijana läsnä opetustilanteissa ja antaa niistä tunnin jälkeen palautetta. Hän myös käy läpi tuntisuunnitelmat etukäteen ja jakaa ideoita niiden toteuttamiseen. Palautekeskusteluineen kaikkineen Viikissä tulee tehtyä täysiä työpäiviä. Jos illalla on vielä luentoja, voi löytää itsensä tilanteesta, jossa tekee 12 tuntisia päiviä opintojensa parissa. Kiirettä siis pitää, mutta onneksi aika kuluu nopeasti mielekkään tekemisen parissa. Välillä jaksaminen saattaa olla kortilla, mutta onneksi viikonloppuna on aikaa ladata akkuja!

– Alina

Muita blogipostauksia

  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Tehokkaita opiskeluvinkkejä!

Pääsykokeiden luku-urakkaan valmistautuminen on alkanut. Lisäksi moni saattaa kaivata opiskeluvinkkejä myös ihan perusopiskeluarkeen. Tässä postauksessa jaan 5 tehokasta...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Katri

Opiskelijavaihdossa Islannissa

Vietin kevätlukukauden vaihto-oppilaana Pohjois-Islannissa, Akureyrin kaupungissa (20 000 asukasta). Lähdin kuuden kuukauden Erasmus-vaihtoon kotiyliopistostani Turun yliopistosta Akureyrin yliopistoon...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

Mikä ihmeen kandi?

Viime kevään suurin opintosaavutukseni oli kandidaatin tutkielman kirjoittaminen. Ajattelinkin tässä postauksessa kertoa siitä, mikä kanditutkielma on ja kuinka se omalla...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Hilla

Miksi valmennuskurssille?

Tarvitaanko yliopistoon pääsemiseksi valmennuskurssia? Tätä kysymystä moni hakija varmasti pyörittelee ennen valmistautumista pääsykokeisiin. Vastaus pähkinänkuoressa...

Lue lisää
  • Kasvatustiede ja opettajankoulutus
  • Anni

My week

Heippa! Olen nyt siirtynyt harjoittelussani yläkouluosuuteen. Ajattelin, että viime kertaisen My day:n lisäksi olisi kiva kuvata laajemmin harjoittelun koostumista ja kuinka muut opintojutut...

Lue lisää