Opiskelijoiden kommentteja Helsingin kurssilta:

"Opettaja oli hyvä. Sain kirjasta niin paljon selville kuin pystyin kuvittelemaan."

"Opettaja oli perehtynyt pääsykoekirjaan hyvin, pystyi vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Hyvin jäsennetyt muistiinpanot."

"Selkeä, rauhallinen ja monipuolinen opetustyyli."

"Opettaja toi keskeiset ja tärkeät asiat hyvin esille ja opetti hyvin. Hyvät slaidit ja paljon monipuolisia tehtäviä."

"Vaikeiden käsitteiden avaaminen, käsitekartat oikein hyvää, Alias -peli oikein hyvä!"

"Diat oli loistavia!"

"Oli todella hyvä, rakentavaa palautetta antava, motivoiva ja eteenpäin vievä kurssi. Kiitos!"

"Kurssi antoi niin paljon eväitä, että kuvittelisin meillä kurssilaisilla olevan etulyöntiasema soveltavassa osiossa."

"Paljon käytännön harjoituksia."

"Todella asiallinen ja empaattinen opetustyyli, osasi hyvin samaistua kurssilaisten mahdollisiin jännitystiloihin tulevaa koetta kohtaan ja antoi todella hyviä vinkkejä!"

"Opettaja antoi todella paljon hyvää ja yksityiskohtaista palautetta, jonka ansiosta pystyi oikeasti kehittämään itseään."

"Opettaja puhui hyvin ja selkeästi, keskitti minua oleellisiin asioihin." 

Opiskelijoiden kommentteja Turun kursseilta:  

"Opettaja loi luokkaan rennon, mutta samalla ahkeran ilmapiirin. Tiesi paljon ja osasi kannustaa."

"Kurssilla tosi monipuoliset tehtävät, harjoitukset, perusteellinen palautteenanto ja kannustus."

"Opettaja osasi opettaa hyvin miten soveltuvuuskokeessa tulisi toimia ja miten "heikkouksia" voisi harjoitella."

"Opettaja oli kannustava eikä yrittänyt olla suuri auktoriteetti vaan keskittyi olennaiseen eli kurssilaisten ohjaamiseen."

"Materiaaleissa oli paljon mielenkiintoisia ja hyödyllisiä asioita; erityisesti matikkalaskut auttoivat."

Opiskelijoiden kommentteja Tampereen kursseilta:  

"Tulin joka kerta hyvällä mielellä ja innostuneena kurssille"

"Opettajan muistiinpanot olivat aina hyviä ja selkeitä. Opettaja kysyi aina onko meillä jotain kysyttävää ja häneltä uskalsi kysyä. Innosti kun opetus oli vaihtelevaa."

"Vaikeat asiat käytiin perusteellisesti läpi ja kysymyksiin sai aina vastauksen."

"Opettaja oli suunnitellut hyvät harjoitukset. Mikään ei tuntunut "turhalta"."

"Osaava ja kannustava. Huomasi, että ope tietää mistä puhuu."

Opiskelijoiden kommentteja Jyväskylän kursseilta:  

"Perusteellinen ongelmien ja vaikeiden asioiden selvitys, innostaminen, panostus ja omistautuminen auttamiseen."

"Opettaja oli oikeasti kiinnostunut siitä, että oppilaat ymmärtää asiat."

"Opetus oli tosi innostavaa ja tarjosi monipuolisia tehtäviä ja materiaaleja."

"Opettaja oli valmistautunut jokaiseen tuntiin hyvin ja hän osasi selittää asiat selkeästi ja kiinnostavasti."

Opiskelijoiden kommentteja Oulun kursseilta:  

"Opettaja oli taitava ja tutustunut aineistoon tarkoin. Osasi opastaa ja painottaa tärkeitä asioita."

"Ope kannusti ja avasi asioita järkevästi vaikeita sanoja käyttämättä."

"Sain vastaukset lähestulkoon aina jos oli askarruttava asia. Opetus oli innostavaa ja tehokasta."

"Kannusti ja rohkaisi soveltuvuuskokeen harjoittelussa ja antoi hyviä vinkkejä." 

Kurssilaisten kommentteja - Yleinenen kasvatustiede:  

"Kurssille oli aina ilo tulla: tunneilla tehtiin monipuolisesti töitä eikä ollut pelkkää yksitoikkoista luennointia"

"Opettaja loi hyvän oppimisympäristön, esitti asiat selkeästi ja antoi selventävää lisämateriaalia. MONIPUOLISUUS!"

"Opettaja on ollut erittäin innostava ja motivoiva. Opetus on ollut hyvää ja on hyvä, että teimme paljon myös ryhmätöitä"

"Opettaja opetti monipuolisesti ja laittoi oppilaat työstämään kirjoja monelta kantilta"

"Opetus tuntui laadukkaalta ja osaavalta. Vastuu opiskelusta oli itsellä, mutta opettaja kannusti tekemään"

"Kurssissa oli hyvää tuntien suunnittelu, ryhmätyöt, yksityiskohtainen palaute kokeista, PISTARIT :)"

"Opettaja oli aidosti kiinnostunut oppimisestamme, kurssi ei siis tuntunut vain rahastukselta"

"Missään vaiheessa ei tullut sellaista oloa, että en pääse sisään. Kannustus ja motivointi on ollut tosi hyvin kohdallaan ja arvostan sitä kovasti - ei ole helppo laji!"

"Kattava, selkeä ja pääasioihin keskittyvä materiaali. Artikkelien sisällöstä sai "punaisesta langasta" kiinni erittäin hyvin.."

"Tutortapaamiset olivat hyvä lisä kurssitapaamisille, antoi hyödyllisiä lukuvinkkejä ja aineistokoeohjeita."

Henkilökuvassa Elina ja Olli Mustisto
Sisarusten, Elina ja Olli Mustiston, riemulla ei ollut rajaa kun he bongasivat toistensa nimet samalta sisäänpääsylistalta ja kohottivat yhdessä voitonmaljat. Sisarusten valmistautumisesta löytyy yhtäläisyyksien lisäksi myös eroja. Miksi j...

Sisarusten, Elina ja Olli Mustiston, riemulla ei ollut rajaa kun he bongasivat toistensa nimet samalta sisäänpääsylistalta ja kohottivat yhdessä voitonmaljat. Sisarusten valmistautumisesta löytyy yhtäläisyyksien lisäksi myös eroja.

Miksi juuri kasvatustiede?

E: Opiskelin lukion jälkeen lähihoitajaksi ja työskentelin lasten parissa, mutta halusin kouluttautua lisää. Kun näin yleisen kasvatustieteen koulutuksen valintaoppaassa, tuntui se parhaimmalta vaihtoehdolta.

O: Olin pitkään suuntautumassa kaupallisiin opintoihin. Ne eivät kuitenkaan tuntuneet ihan oikeilta ratkaisuilta. Kasvatuksen ja käyttäytymisen kysymykset kiinnostivat, mutta olin ollut pitkälti perinteisessä käsityksessä, että kasvatustieteellisestä valmistuu ainoastaan lastentarhan- ja luokanopettajia. Törmättyäni siskoni kautta kasvatustieteen opintoihin ja mielenkiintoni heräsi.

Onnistuitko ensimmäisellä pyrkimiskerralla?

E: En, pääsin toisella kerralla sisään. Edellisenä vuonna minulla ei ollut kunnollista lukusuunnitelmaa, luin pari tuntia päivässä töiden ohella. Opiskelin myös vääränlaisilla opiskelutekniikoilla ja kokeessa ajankäyttö petti.

O: Pääsin ensi yrittämällä. Minulle jäi olo, että tein kaiken voitavani ja jotakuinkin oikein.

Mitä teit sisäänpääsykerralla toisin?

E: Tein kunnollisen lukusuunnitelman ja osallistuin valmennuskurssille. Luin lähes kokopäiväisesti ja valitsin itselleni opiskelumenetelmiä, jotka toimivat parhaiten. Kiinnitin myös huomiota ajankäyttööni kokeessa. Kiire ja stressi eivät haitanneet yhtä paljon kuin vuotta aiemmin, koska tiedostin sen kuuluvan tilanteeseen.

Miten valmistauduit valintakokeeseen?

E: Lukeminen alkoi heti materiaalien ilmestyttyä. Jaoin päivän työmäärän aamu- ja iltapäivään, lounasaikaan pidin pidemmän tauon. Luin 6-9 tuntia päivässä ja kirjasin tunnit sekä käsittelemäni aiheet ylös. Minulla oli vaihtelevia opiskelutapoja: välillä keskityin alleviivaukseen ja toisinaan tein artikkeleista kysymyksiä. Alussa luin artikkeleita läpi ja keskityin ymmärtämään, lopussa kertasin enemmän ja opettelin ulkoa. Itselleni tärkeä osa valmistautumista oli myös erilaiset motivaatiopuheet.

O: Niin, ja lisättäköön, että teippailit muistiinpanoja asuntosi seinät täyteen! Minun lukupäiväni olivat alkuun maltillisia, 3-5 tuntisia, mutta kurssin alettua opiskelin lähes aamusta iltaan, etenkin kurssipäivinä. Lukusuunnitelmaa määritti valmennuskurssin ohjelma. Menetelmät vaihtelivat artikkelien mukaan, mutta alleviivailin ensin kaikki läpi, jonka jälkeen kurssin myötä niitä tuli avattua eri tavoin käsitteistä lähtien. Kirjoitin tietokoneella omia kysymyksiä vastauksineen, joita tulikin artikkelia kohden n. 100kpl. Niiden läpikäyminen oli nopea ja oiva keino kerrata kokeen lähestyessä.

Mikä valmistautumisessa oli haastavinta? Entä helpointa?

E: Helpointa oli se, että aiemman kokemuksen perusteella tiesin mitä tehdä eri tavalla sekä mikä ei ainakaan toimi. Kokemus pääsykoetilanteesta helpotti nykyistä valmistautumista. Vaikeaa oli tunne, että tänä vuonna on pakko päästä sisään ja paineet olivat suuremmat.

O: Valmistautumisessa haastavinta oli pitkiin lukupäiviin tottuminen ja loppua kohden artikkeleiden loputtomalta tuntunut kertaaminen. Mukavinta taas olivat kurssipäivät, missä asioita pääsi käsittelemään muiden kurssilaisten ja opettajien kanssa. Tämä oli henkireikä kotona pänttäämisen vastapainoksi.

Mitä kasvatustieteen koe mittaa?

O: Pääsykokeen monivalintaosuus mittasi mielestäni motivaatiota, koska artikkelit piti suurimmalta osin osata melko pikkutarkasti ja ilman hyvää motivaatiota tämä on vähintäänkin vaikeaa.

Miksi päädyit valmennuskurssille?

O: Halusin kaiken mahdollisen avun ja kurssin avulla edesautoin myös sitä, että motivaatio pysyi yllä koko luku-urakan.

E: Valintaani vaikutti viime kurssin suuri sisäänpääsyprosentti sekä Ollin kurssille meno.

Mitkä olivat kurssin hyödyt kohdallasi?

E: Palaute harjoituspääsykokeista oli tärkeää. Opetuksessa myös avattiin artikkelien vaikeita asioita, sekä annettiin osviittaa mikä on olennaista. Lisäksi oli aina mukava lähteä kurssille ja tavata muita samassa tilanteessa olevia, sillä koin ryhmäkeskustelut antoisiksi.

O: Ehdottomasti juuri se, että asioita käsiteltiin kurssilla monipuolisesti eri näkökulmista. Tämä lisäsi todella paljon valmistautumisen mielekkyyttä.

Lue lisääPiilota tiedot
Henkilökuvassa Enni Mustonen
Enni päätyi opiskelemaan kasvatustiedettä yllätyskäänteiden kautta: "Olen aina ollut kiinnostunut opettamisesta ja psykologiasta. En kuitenkaan koskaan ajatellut ryhtyväni opiskelemaan näitä aiheita. Jo yläasteelta lähtien minulle oli selvä...

Enni päätyi opiskelemaan kasvatustiedettä yllätyskäänteiden kautta: "Olen aina ollut kiinnostunut opettamisesta ja psykologiasta. En kuitenkaan koskaan ajatellut ryhtyväni opiskelemaan näitä aiheita. Jo yläasteelta lähtien minulle oli selvää, että kirjoitusten jälkeen haen opiskelemaan kauppatieteitä. Muista vaihtoehtoja en tosissani edes harkinnut. Päädyin opiskelemaan liiketaloutta ammattikorkeakouluun, mutta en kuitenkaan tuntenut alaa omakseni. Sain kuulla kasvatustieteestä ystävältäni hakuvuotenani vain muutamaa viikkoa ennen kuin pääsykoemateriaali julkaistiin. Googlasin lisätietoa aiheesta ja tiesin, että tämä olisi mun juttu. Pääsykoemateriaalin ilmestyttyä selailin artikkeleita läpi ja varmistuin valinnastani entisestään. Artikkelit vaikuttivat todella mielenkiintoisilta. Ilmoittauduin valmennuskurssille saman tien, sillä halusin saada kaiken mahdollisen avun pääsykokeeseen valmistautumiseen."

Jokaisesta kuoriutuu lukuihminen, kun aihe kiinnostaa

"Jännitin pääsykoetta aivan hirveästi. Minulla oli huonoja muistoja yhdestä aiemmasta pääsykoetilanteesta ja se nakersi itseluottamustani. Pääsykoe oli mielessä jokaisena lukupäivänä. En ole myöskään koskaan pitänyt itseäni niin sanottuna "lukuihmisenä", mikä nyt jälkikäteen lähinnä huvittaa. Kun aihe on mielenkiintoinen ja motivaatio hyvä, lukuihminen kyllä kuoriutuu kenestä vain", Enni analysoi omia pääsykokeeseen ja valmistautumiseen liittyviä haasteitaan.

Turha seurata lukutunteja, jos mitään ei jää mieleen

Enni teki töitä sisukkaasti tavoitteensa eteen: "Kun sain valmennuskurssilta kevään aikataulun, tein itselle heti lukusuunnitelman. Merkkasin kalenteriin kaikki kevään menot, mitkä voisivat haitata lukemista, kuten työt, lomat ja muut ennalta sovitut menot. Opiskelin päivittäin työpäivän pituisen ajan, jonka jälkeen pidin illat vapaata hyvällä omallatunnolla. Kurssipäivinä päivät venyivät pidemmiksi valmennuskurssin luentojen ansiosta."

"En pystynyt keskittymään kovin montaa tuntia päivässä pelkästään artikkelien lukemiseen. Sain vaihtelua lukupäiviin, kun käsittelin materiaalia monipuolisesti. Tein käsitekarttoja, listasin artikkelien pääkohtia ja liimailin erilaisia muistilappuja ympäri asuntoani. Lukujen loppuvaiheessa tein jokaisesta artikkelista kuvakollaasin. Muistin joitakin asioita paremmin kuvina, ja kuviin oli aina helppo palata, kun pääsykokeessa muisteli jotain vaikeaa asiaa", Enni valottaa opiskelumenetelmiään. "Omaa oppimista on myös syytä tarkkailla ja testata koko lukuprosessin ajan. On turha seurata lukutunteja, jos luetusta ei jää mitään mieleen."

Kurssi valotti ilmiöitä artikkelien taustalla

"En usko, että olisin onnistunut valintakokeessa niin hyvin ilman valmennuskurssia. Valmennuskurssilla materiaalia käsiteltiin monella eri tavalla ja vaikeat asiat purettiin yhdessä. Yksin lukiessa materiaalia lähestyy usein vain siltä omalta kantilta ja monia yksityiskohtia saattaa jäädä huomioimatta tai jotain saattaa ymmärtää kokonaan väärin", Enni pohtii.

"Valmennuskurssi auttoi jäsentämään lukemista ja toi siihen tietynlaisen rutiinin. Kurssin opettaja valotti myös ilmiöitä artikkelien taustalla, jolloin artikkeleissa käsiteltäviä asioita oli helpompi ymmärtää ja painaa mieleen. Kurssin suurin hyöty oli ehkä lopulta motivaatio, joka kasvoi muilta kurssilaisilta saadusta vertaistuesta ja selkeistä kurssitavoitteista. Pohdimme vaikeita asioita yhdessä ja osaamistaan pystyi suhteuttamaan muiden osaamiseen, mikä helpotti hahmottamaan oman oppimisen tasoa.

Paksua kuorta oli odoteltu koko kesä

"Pääsin sisään ensimmäisellä yrittämällä ja riemulla ei ollut rajaa, kuin paksu kirjekuori kopsahti eteisen lattialle postiluukusta. Sitä hetkeä oli odotettu koko kesä", iloitsee Enni.
"Muutaman opiskeluvuoden jälkeen kasvatustieteen valitseminen tuntuu entistä paremmalta ratkaisulta. On helpottava tunne, kun on löytänyt sen oman alan. Luennot ovat mielenkiintoisia, tieteellinen ajattelu on kehittynyt ja opiskelutekniikka parantunut. Olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin ja opintojen sivussa järjestetään kaikenlaista kivaa oheistoimintaa."

Valmistaudu hyvin, niin jännitys ei syö suoritusta

"Kannatti ahertaa pääsykokeen eteen ja se vaiva on maksanut moninkertaisesti itsensä takaisin opintojen myötä. Enni ohjeistaakin tulevia pyrkijöitä: "Mitä paremmin kokeeseen on valmistautunut, sitä vähemmän jännittää pääsykoetilanteessa. Näin jännitys ei syö itse suoritusta, vaan voi keskittyä olennaiseen. Materiaalin ilmestymisestä pääsykokeeseen on vähän, mutta riittävästi aikaa oppia kokeessa tarvittavat asiat. On opiskelijasta kiinni, miten hän tämän ajan käyttää. Valmennuskurssi oli omalla kohdallani korvaamaton apu. Kurssilla käynti ei kuitenkaan yksin riitä pääsykokeeseen valmistautumiseen, vaan hyvä valmistautuminen vaatii paljon itsenäistä työtä kurssipäivien ohella."

Lue lisääPiilota tiedot
Henkilökuvassa Hanna Kontinen
Hanna Kontinen valitsi kasvatustieteet alan monipuolisuuden vuoksi: "Kasvatustieteiden monialaisuus avaa mahdollisuuksia moneen, eikä opintojen alussa tarvitse vielä niin tarkaan tietää mitä haluaa, vaan eri vaihtoehtoihin voi tutustua rauh...

Hanna Kontinen valitsi kasvatustieteet alan monipuolisuuden vuoksi: "Kasvatustieteiden monialaisuus avaa mahdollisuuksia moneen, eikä opintojen alussa tarvitse vielä niin tarkaan tietää mitä haluaa, vaan eri vaihtoehtoihin voi tutustua rauhassa. Kasvatustieteen opinnoissa pystyy itse paljon vaikuttamaan siihen, keskittyykö opinnoissaan enemmän yleiseen kasvatustieteeseen vai aikuiskasvatustieteeseen. Kurssien aiheista löytyy esimerkiksi kehityspsykologian, koulutuspolitiikan, organisaation kehittämisen, kasvatusfilosofian, kasvatussosiologian ja tutkimusmenetelmäkurssien opintoja. Itse aloitin kasvatustieteen opintojen lisäksi esimerkiksi uuden kielen opiskelun ja sivuaineeksi valitsin työpsykologian ja johtamisen opintokokonaisuuden."

Opiskelupaikka ensi yrittämällä

"Sisään pääsin ensimmäisellä kerralla - kiitos valmennuskurssin opettajien, tutorien ja kurssitovereilta saadun tuen. Lopputulos on monen asian summa, mutta ahkeruudella ja sinnikkyydellä onnistumisen todennäköisyyttä voi nostaa reilusti! Kasvatustieteen pääsykokeisiin valmistautuessani päätin, että luen niin paljon, ettei kokeen jälkeen sitten harmita. Omistauduin hyvälle valmistautumiselle ja se kannatti. Materiaaliin tutustuminen kannattaa tehdä rauhassa ja muistaa, ettei kaikkea tarvitse ymmärtää heti. Itselläni lukuprosessi lähti alkuinnostuksen ansiosta hyvin käyntiin, mutta matkan varrella, pääsykoepäivän lähestyessä, tuli käytyä läpi myös epätoivon ja turhautumisen tunteita. Vaikeissa tilanteissa asioiden jakaminen muiden kurssilaisten kanssa auttoi eniten - en ollutkaan asiani kanssa yksin! Itse koetilanteessa jännitys oli kova, olihan kyseessä yksi elämäni isoimmista koetuksista. Toisaalta pieni hermoilu kuitenkin auttoi skarppaamaan ja kevään hyvä valmistautuminen antoi koetilanteessa tarvittavaa itsevarmuutta."

Erilaiset menetelmät varmistavat oppimisen

"Oma valmistautumiseni oli varsin perusteellista ja systemaattista. Kaiken pohjana toimii hyvä suunnitelma ja asetetuissa aikatauluissa pysyminen. Itse materiaalin työstämisessä tärkeintä on mahdollisimman monipuoliset oppimismetodit, sillä niiden avulla aineistosta saadaan mahdollisimman paljon irti. Perinteisen lukemisen lisäksi alleviivaukset, mind-mapit, omat tiivistelmät sekä aineiston selittäminen omin sanoin ääneen auttavat tehokkaaseen oppimiseen ja asiat jäävät paremmin mieleen. Tehokkaan työskelyn lisäksi vähintään yhtä tärkeää on myös riittävä vapaa-aika. Lukupäivä on osattava lopettaa ajoissa, jotta seuraavana päivänä riittää energiaa ja motivaatiota uuteen lukukertaan."

Huolellinen valmistautuminen kannattaa

Lopuksi Hanna haluaa vielä korostaa seuraavaa: "Valmennuskurssilta saatu tuki on valtava, mutta on kuitenkin hyvä välillä muistuttaa itseään, että itse pääsykoetilanteessa jokainen on omillaan ja jotta tämä tilanne olisi mahdollisimman onnistunut, kannattaa valmistautuminen tehdä huolella."

Lue lisääPiilota tiedot